Innebörden av fri förfoganderätt

Hej

Jag har en fundering för min mors räkning. min far gick bort för några år sedan och han hade ett barn sedan tidigare som då valde att ta ut sitt arv. Jag och mina syskon får vänta tills mor går bort. Vad händer om hon ger bort så mycket av tillgångarna så vi inte får del av samma farsarv som fars utomstående barn?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon avlider blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig. Den avlidnes kvarlåtenskap ska då fördelas mellan dennes arvingar. Av 3 kap. 1 § ÄB framgår det att arvlåtarens make eller maka ska ärva allt med fri förfoganderätt. Det finns dock undantag från detta, och ett sådant undantag finner vi i samma bestämmelse. Det undantaget säger att den avlidnes egna barn, som således inte även är den efterlevande makens barn, har rätt att få ut sitt arv direkt. Detta är vad din fars egna barn har gjort. Precis som du skriver så kommer ni vänta tills er mor går bort innan ni får ut arvet efter er far.

Låt oss då återvända till ordet ''fri förfoganderätt''. Din mor har som ovan nämnt ärvt din far med fri förfoganderätt. Låt säga att din mor, efter det att din fars egna barn fått ut sitt arv, ärver 100 000 kr efter din far. Om din mor har egna tillgångar som uppgår till 200 000 kr när din far dör, så kommer den andel hon ärvt efter din far uppgå till 100 000 kr/(200 000 kr + 100 000 kr). Detta betyder då att den andel du och dina helsyskon har rätt att dela på utgör 1/3 av er mors tillgångar när hon dör. Alltså, ni har rätt till en viss bestämd andel av er mors tillgångar (som utgör er faders kvarlåtenskap) när hon går bort, och således inte en bestämd summa. Har hennes tillgångar ökat får ni således mer än vad ni skulle fått vid er faders död, och har de minskat så får ni helt enkelt mindre. Det är detta som utgör fri förfoganderätt, och om er mor således gör sig av med större delen av sina tillgångar, kommer det dessvärre innebära att ni får ut ett mycket mindre arv än vad ni skulle fått om ni fått ärva er far direkt, eftersom kvarlåtenskapen fördelas enligt den tidigare beräknade andelen (som beräknas efter er faders död).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare