FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/10/2017

Jag har inte fått min lön - vad kan jag göra?

Hejsan!

Slutade jobbet av anledningen att jag ska plugga. Missade ett sms från min chef att om jag inte lämnar in mina nycklar så håller dem min slutlön. 25:e kom och jag fick ingen lön. Jag återlämnade nycklarna 25:e lite senare på eftermiddagen. Jag har fortfarande inte fått min lön, vad kan jag göra här?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din före detta arbetsgivare är skyldig att betala dig lön enligt ditt anställningsavtal för all din arbetade tid. Nu när du inte har fått den senaste löneutbetalningen i rätt tid har du en fordran på din arbetsgivare som har förfallit till betalning. Det betyder att du på juridisk väg kan kräva pengarna av arbetsgivaren.

Hur kräver man ut en fordran?

Det första man bör göra när man har en fordran på någon är att prata med personen och påminna om att man vill ha betalt och försöka komma överens om hur betalningen ska ske. Om den som är skyldig pengar inte betalar frivilligt kan man gå till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Hur funkar betalningsföreläggande?

Ett betalningsföreläggande är som en officiell uppmaning från KFM att betala en skuld. För att ansökan ska man skriva till KFM och ange vissa uppgifter. På Kronofogdens hemsida finns en färdig blankett att fylla i för att söka. Där ska man ange sina egna och den skuldsatta partens kontaktuppgifter, beloppet det gäller, bakgrunden till hur skulden uppkom mm. Om man kräver dröjsmålsränta eller ersättning för t. ex. ansökningsavgiften ska man ange det också (9-10 §§).

Om KFM tar upp ärendet kommer de höra av sig till den som är skyldig pengar och be den parten yttra sig i frågan om skulden inom en viss tid. I vissa fall väljer den skuldsatta att betala direkt när KFM kontaktar dem. De kan också bestrida fordran och då kommer KFM erbjuda den sökande att skicka ärendet vidare till en domstol (33§). Om fordran varken betalas eller bestrids beslutar KFM om ett utslag (42 §). Utslaget verkställs sen av KFM, vilket betyder att de börjar jobba på att driva in skulden.

Vad du kan göra för att få din lön?

Det första du bör göra är att kontakta din chef och påminna om lönen och fråga varför du inte fått den utbetald. Försök komma överens med chefen om det går. Om du inte lyckas komma överens med din chef bör du – om du är ansluten – vända dig till din fackförening och be dem om hjälp. Är du inte medlem i facket kan du i sista hand söka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Det är viktigt att tänka på din relation med arbetsgivaren. Om du tagit ett tillfälligt uppehåll och planerar att jobba hos samma arbetsgivare igen kan en process hos KFM försämra er relation. Det blir då extra viktigt att försöka komma överens på annat sätt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. För mer information om betalningsföreläggande kan du läsa mer på Kronofogdens hemsida här eller skicka in en till fråga till oss här.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare