FrågaÖVRIGTÖvrigt08/12/2022

Kan banken fråga var pengarna kommer från?

Jag tog emot 4000 i gåva är det helt lagligt? Kommer banken ställa frågor för är väldigt okunnig och bara 18 år.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om banken får fråga dig var pengarna kommer från.

Banker i Sverige måste förhålla sig till penningtvättslagen (1 kap. 2 § första punkten), som syftar till att förhindra att finansiell verksamhet och annan näringsverksamhet utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism (1 kap. § penningtvättslagen).

För att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism har banker vissa rutiner som genomförs. Bankerna ska ha kundkännedom (Know Your Customer, KYC), vilket innebär att de ska veta vem kunden är, varifrån pengarna kommer och varför kunden vill genomföra en transaktion.

En bank ska göra bedömning av kundens riskprofil (2 kap. 3 § penningtvättslagen). För att göra en sådan riskbedömning kan banken bland annat ta hänsyn till ett antal lågriskfaktorer och högriskfaktorer (2 kap. 4-5 § penningtvättslagen). En bank kan även ta hänsyn till andra faktorer som inte nämns här, och sammanfattningsvis sker det alltså en helhetsbedömning.

Sammanfattning

Det är alltså tillåtet för en bank att fråga var pengar som sätts in på ett bankkonto kommer från, eftersom det finns en skyldighet att arbeta för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.

Lawline RådgivareRådgivare