Kan en arbetsgivare neka förälder att följa med barnet till sjukvården?

Jag har ett barn om 11 år som inom 1 år kommer få genomgå en neuropsykiatrisk utredning. I avvaktan på utredning har jag och barnets andra förälder (vi är separerade) samt våra makar erbjudits familjebehandling och gruppstöd för föräldrar som har barn som väntar på utredning. Totalt kommer jag under våren att förlora ca 10-12 arbetstimmar per månad för kontakten med BUP.

Vårens samtalstider är inbokade och för dessa tillfällen planerar jag att ta ledigt för vård av barn samt ansöka om tillfällig föräldrapenning från Försäkringskassan. Dock krockar vissa av tiderna med vissa jobbåtaganden. Det är sådana åtaganden som det är högst önskvärt att jag deltar på, men som ändå inte står och faller med mig. Min chef vill att jag bokar om de besök på BUP som krockar med mitt arbete, men det har varit otroligt svårt att hitta tider som passar samtliga inblandade (2 behandlare, 2 föräldrar och 2 nya makar) och jag vill helst inte göra det, då jag anser att mitt barns hälsa går före mitt arbete. Har en arbetsgivare rätt att neka en anställd att gå från arbetet för planerade besök inom barn- och ungdomspsykiatrin (eller att kräva att besök ombokas) eller är det en rättighet som förälder att kunna gå ifrån arbetet för sådana möten? Det ska tilläggas att jag har en tillsvidareanställning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Alla de besök som du tillsammans med ditt barn gör inom barn och ungdomspsykiatrin räknas i enlighet med försäkringskassans regler som vård av barn. Dessa besök ger dig som förälder rätt till ersättning. Det finns även en möjlighet att begära ersättning efter att barnet fyllt 12 år i dessa fall genom att lämna in ett intyg från sjukvården att ni varit där på besök.

I de fall försäkringskassan beviljar ersättning för dessa möten så är det att anses som att barnet vårdas och att förälder avstår arbete i detta syfte. Det blir därmed försäkringskassan som bedömer om det räknas som "vab" eller inte.

En arbetsgivare kan aldrig neka förälder att vårda barnen om det enligt försäkringskassan anses vara vab. Det spelar ingen roll om vårdtillfället är planerat eller oplanerat så länge det är beviljat som vård av barn från försäkringskassan. Din arbetsgivare får helt enkelt snällt rätta sig efter dina möten och vara tacksamma för de gånger du faktiskt försöker planera samman arbetets åtaganden med ditt barns möte.

Omvänt gäller om försäkringskassan nekar dig rätt till ersättning för frånfälle, då blir naturligtvis detta att anses som olovlig frånvaro från din arbetsplats, om du vid sådant tillfälle anmält vård av barn. Detta kan naturligtvis arbetsgivaren säga nej till.

Hoppas ni når resultat i era möten, så barnet snart kan må bra igen.

Jennie NilssonRådgivare