FrågaÖVRIGTÖvrigt28/10/2023

Kan en gemensamt ägd fastighet säljas trots att bara en av ägarna vill det?

Vi äger 50% var av villan, kan en av oss sälja den om inte den andra vill ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Reglering kring vad som gäller egendom med samäganderätt, d.v.s. när två eller flera personer äger egendom gemensamt, finns i samäganderättslagen.

Tvångsförsäljning av samägd fastighet

Som utgångspunkt krävs samtliga ägares samtycke till åtgärder som ska vidtas med egendomen (2 § samäganderättslagen). Såvida inget annat är avtalat kan dock fastigheten utbjudas till försäljning på offentlig auktion, på begäran av endast en av delägarna (6 § samäganderättslagen). Om en av parterna motsätter sig försäljning kan detta medges om synnerliga skäl föreligger. Det är ett högt ställt krav. Jag kan inte ta ställning till om det föreligger synnerliga skäl i ert fall, eftersom jag inte har några omständigheter att bedöma.

Sammanfattningsvis innebär att att en av er kan kräva att fastigheten säljs på offentlig auktion, såvida inget annat har avtalats eller det föreligger synnerliga skäl att motsätta sig försäljning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare