FrågaÖVRIGTÖvrigt18/02/2024

Kan jag få ersättning för stulna värdesaker?

Min parfym blev stulen ur min väska under skoltid. Kan jag få ersättning för den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar över hur din ersättningsrätt ser ut när du blivit besluten på en värdesak som förvarades i din väska. Det korta svaret på din fråga är att det beror på vilken försäkring du har och vad den omfattar.

I de flesta hemförsäkringar ingår ersättning för lös egendom som blir stulen eller skadad när egendomen i fråga förvaras i hemmet. Eftersom det framgår av din fråga att din parfym blivit stulen ur din väska under skoltid förutsätter jag att den blivit stulen i skolan (och alltså inte när den varit förvarad i hemmet). Huvudregeln är att stöldbegärlig egendom som förvaras utanför hemmet, exempelvis i en väska, inte är försäkrad på det sätt som ger dig ersättningsrätt via en hemförsäkring, om inte stölden tagit form av ett rån, en väskryckning eller överfall. Om du har en allriskförsäkring som tillägg skulle en sådan försäkring dock kunna täcka annan stöld än sådan som skett genom rån, väskryckning eller överfall om den anses ha varit plötslig och oförutsedd.

Sammanfattningsvis så har du troligtvis inte rätt till ersättning för en parfym som blivit stulen ur din väska under skoltid genom din hemförsäkring, men det beror återigen helt på vilken hemförsäkring du har och vad den omfattar. Egendomen skulle också kunna vara försäkrad genom en tilläggsförsäkring så som en allriskförsäkring om du har en sådan. Mitt råd är därför att kontakta ditt försäkringsbolag och kolla med dem vad som gäller i ditt fall. Ett annat råd är att anmäla händelsen till polisen. I bästa fall kan en polisanmälan leda till en utredning, vilket öppnar för möjligheten att din parfym återfinns och återlämnas till dig. Om så inte är fallet är det oavsett bra att anmäla händelsen för att ge skolan och polisen möjlighet att kunna arbeta med förebyggande åtgärder för att motverka att samma sak händer andra på skolan.

Hoppas att du fick någorlunda tillfredsställande svar på din fråga och att mina råd kan leda dig vidare i processen.

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare