FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2023

Kan jag skriva under anställningsavtal innan jag visar upp belastningsregister för arbetsgivare?

Hej! Jag åkte fast för snatteri i september 2023 för 1700 kr nu har jag sökt jobb inom vården då det är hemtjänsten. Jag har inga tidigare erfarenheter där men min chef vill ha ett utdrag från belastningsregistret samt att jag ska få skriva under anställningsavtal. Jag funderar på om jag kan skriva under anställningsavtal innan jag begär utdrag då hon kanske inte kan sparka mig i efterhand för något jag gjort månader sedan. Hur ser det ut med sånt? Kan hon välja av avbryta eller sparka mig efter jag skrivit under och senare visat ett utdrag från polisen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det bör först nämnas att det inte finns någon skyldighet för dig att visa upp belastningsregistret för din eventuella framtida arbetsgivare. Om du inte gör det kan dock arbetsgivaren välja att inte anställa dig och det är fullt tillåtet.

Om du nu istället skulle välja att skriva under anställningsavtalet och efteråt visa upp belastningsregistret beror konsekvenserna på hur anställningsavtalet ser ut. Är det exempelvis fråga om en provanställning kan arbetsgivaren när som helst välja att avbryta anställningen och denne behöver inte heller uppge skäl för att avbryta anställningen. Mer än så kan jag tyvärr inte säga eftersom jag inte har ditt anställningsavtal, men om du visar upp belastningsregistret efter du har skrivit under anställningsavtalet skulle detta eventuellt kunna påverka arbetsgivarens tillit till dig eftersom det kan se ut som att du undanhållit information för arbetsgivaren. Därför kan det vara bra att visa belastningsregistret innan du skriver under avtalet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare