FrågaÖVRIGTÖvrigt03/01/2023

Kan man bli förbjuden från att promenera bredvid preparerade skidspår?

Hej, jag bor nära naturen och skog vilket jag verkligen uppskattar nästan året runt. Nu på vintern är det dock preparerade skidspår på alla runds Lingor som man som fotgängare skulle behöva använda. Jag har blivit tillsagt att jag inte får gå på dessa vägar - inte ens på kanten eller bredvid skidspåren. Det skulle innebära att jag enbart kan promenera efter bilvägen i vår by och inte kan nyttja skogen när det är vinter. Sjäkvklart respekterar jag att det förstör skidspåren när man gå direkt i dem och det är mycket jobb gör de frivilliga funktionärerna som håller de fina. Men Jag känner att jag bli begränsad i min frihet att få vistas i naturen och tänker på alla människor som inte åker skidor pga åldern eller funktionshinder - får de inte heller njuta av skogen på vintern? Gäller allemansrätten här eller kan idrottsföreningen förbjuda att gå på hela området? ( Alltså bredvid själva skidspåren)?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om idrottsföreningen som preparerat skidspåren kan förbjuda dig från att promenera bredvid spåren, eller om allemansrätten fortfarande gäller där. Jag kommer att försöka redogöra vad som gäller för allemansrätten generellt men det kan variera på det lokala planet genom exempelvis kommunala föreskrifter eller regler i ett naturreservat, där allemansrätten kan vara både inskränkt och utvidgad. Allemansrätten regleras i regeringsformen (RF). Jag kommer även att hänvisa till vissa bestämmelser i brottsbalken (BrB) och miljöbalken (MB).

Området borde omfattas av allemansrätten
Allemansrätten är en rätt för var och en att röra sig fritt i naturen, även på någon annans mark. Rätten finns nedskriven i grundlagen, vilket gör att den är väldigt stark. Den inskränker markägarens rätt till sin egen mark och en markägare kan som huvudregel inte försöka hindra allmänhetens tillgång till en plats som annars skulle vara tillgänglig för allemansrättsligt utövande eller kräva ersättning för att någon exempelvis plockar lite svamp på dennes mark (2 kap. 15 § fjärde stycket RF).

Vad man får göra inom ramen för allemansrätten är inte en solklar fråga utan grundas till största del på sedvana och uttolkas negativt från olika straffbestämmelser (prop. 1993/94:117 s. 18). Exempel på sådana är tagande av olovlig väg och åverkan (12 kap. 4 § BrB respektive 12 kap. 2 a § BrB). Man får alltså röra sig fritt i naturen så länge man inte rör sig på någons tomt eller annars skadekänslig mark, eller förstör grenar och så vidare i skogen. Detta finner även vidare stöd i miljöbalken där det stadgas att alla vid utövande av allemansrätten ska visa hänsyn och varsamhet till naturen (7 kap. 1 § MB). Man ska således inte störa och inte förstöra. Däremot är det väldigt svårt att säga exakt vad som gäller enligt allemansrätten, rättsläget är oklart.

Jag vet inte vem som äger marken i ditt fall, om det är idrottsföreningen eller kommunen. I vilket fall som helst låter det som att marken annars är allemansrättsligt tillgänglig för alla, när det inte finns skidspår där. Detta tycker jag man kan tolka från det du säger om att inga andra lämpliga skogsstigar finns och att du nu måste promenera på bilvägen. Därmed borde området vara väldigt viktigt för friluftslivet och omfattas av allemansrätten.

Som huvudregel omfattas även skidspår av allemansrätten
Huvudregeln är att även preparerade skidspår ska vara allemansrättsligt tillgängliga, men det finns vissa undantag. Viss ledning kan då hämtas ur HFD 2012:70 även om det var fråga om ett naturreservat och en laglighetsprövning enligt kommunallagen. Målet handlade om att Mora kommun ville ta ut en avgift för ett preparerat skidspår men en kommunmedlem ansåg att detta inkräktade på allemansrätten. Högsta förvaltningsdomstolen sa att om man vill avgiftsbelägga ett skidspår måste det vara tal om en anläggning som krävt större investeringar för att det inte ska stå i strid med allemansrätten.

I det fallet ansågs det vara en anläggning på grund av den stora mängd konstsnö som tillverkades och det i övrigt mycket omfattande underhållet som gjordes nästintill dagligen. Kommunen hade därför rätt att ta ut avgift för spåren. Det sades dock från domstolens sida att avgiftsbeläggningen inte i övrigt får hindra allemansrättslig tillgång till området för personer som inte vill åka sidor i just de preparerade spåren eller personer som enbart vill vistas i området på annat sätt och passera över skidspåren och så vidare.

Du borde alltså inte kunna förbjudas från att gå bredvid spåren
Detta anser jag kan jämföras med din situation. Även om idrottsföreningen har rätt att preparera skidspåren och kanske till och med ta ut avgift för dem på den aktuella platsen måste de även se till att åtkomsten för personer som inte vill åka skidor inte inskränks. Jag vet inte hur bred gångvägen är och om det går att promenera bredvid spåren utan att skada eller störa. Trots detta tycker jag det låter underligt att du inte skulle få gå bredvid skidspåren så länge du inte förstör spåren eller stör i övrigt. Min tolkning är således att allemansrätten fortfarande borde gälla bredvid de preparerade skidspåren. Detta anser jag som sagt stöder sig på domstolens argumentation i HFD 2012:70 där allemansrätten ansågs gälla i området i övrigt, trots de avgiftsbelagda skidspåren.

Rättsläget är dock som jag nämnt oklart och jag vet därmed inte med säkerhet hur en domstol skulle bedöma situationen, eftersom allemansrättsliga frågor av detta slag inte så ofta prövas i domstol.

Råd för hur du bör göra nu
Sammanfattningsvis är min bedömning att allemansrätten fortfarande borde gälla i området, och således borde idrottsföreningen inte kunna förbjuda dig från att gå bredvid spåren. Men mycket beror på hur området ser ut och om marken kanske skulle kunna bedömas som känslig mark som kan aktualisera tagande av olovlig väg. Rättsläget är mycket oklart när det gäller allemansrätten och det är därmed svårt att säga om de kan förbjuda dig från att gå där när det nästan inte finns någon vägledning från domstolsfall.

Mitt råd är att du lägger fram de argument du skrivit här till idrottsföreningen för att se om de kanske ger med sig, speciellt när det inte finns andra skogsområden för promenader i området. Annars kan du försöka kontakta kommunen för att få reda på om det finns några kommunala föreskrifter som inskränker allemansrätten i just det område du talar om och om de kan hjälpa dig med hur du kan göra. Jag förstår att detta kanske inte är ett helt tillfredsställande svar för dig men det är som sagt mycket svårt att uttolka allemansrättens gränser.

Hoppas ändå att du fick någorlunda vägledning och svar på din fråga. Om du vill ha mer hjälp av oss på Lawline är du varmt välkommen att kontakta oss med en ny fråga på samma sätt som du gjort nu, eller genom någon av våra andra tjänster.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare