FrågaÖVRIGTÖvrigt22/02/2024

Kan man få svenskt medborgarskap trots äldreförsörjningsstöd?

Kan min mamma få svenskt medborgarskap även om hon har äldreförsörjningsstöd? Stödet utgår till cc 2200 kr. Hon har ingen bostadsbidrag eller andra bidrag. Hon har uppehållsrätt sedan nästan 11 år tillbaka som EU medborgare med egna medel. Hon är 78 år gammal. Hon har bostad, pension från hemlandet på cc 5000 kr samt från pensionsmyndigheten 2-300 kr. Jag överför henne 2000kr månadsvis. Hon bor i mitt hus där hon har egen etta med separat kök och badrum och betalar ingenting. Jag är delägare till huset (med min man), är svenskt medborgare, har alltid haft en tillsvidareanställning och inte erhållit någon form av bidrag/bistånd under de 25 åren jag har bott i Sverige. Vilka chanser har hon till att få beviljat svenskt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den rör svenskt medborgarskap för din mammas räkning. Hon har äldreförsörjningsstöd och har haft uppehållstillstånd i Sverige sedan 11 år tillbaka. Som tolkar din fråga så har hon ordnande förhållanden och har äldreförsörjningsstöd om ca 2200 kr.

Den aktuella lagstiftningen i fallet är Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap (MedbL).

I 1 § framkommer betydelsen av ett svenskt medborgarskap – dvs ett rättsligt förhållande mellan medborgaren och staten som medför rättigheter och skyldigheter för båda parter.

Av 11 § framgår att man kan ansöka om svenskt medborgarskap om man uppfyller följande krav:

En utlänning kan efter ansökan beviljas svenskt medborgarskap (naturaliseras), om han eller hon har
   1. styrkt sin identitet,
   2. fyllt arton år,
   3. permanent uppehållstillstånd i Sverige,
   4. hemvist här i landet
      a) sedan två år i fråga om dansk, finländsk, isländsk eller norsk medborgare,
      b) sedan fyra år i fråga om den som är statslös eller att bedöma som flykting enligt 4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716),
      c) sedan fem år i fråga om övriga utlänningar, och
   5. haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt.

Naturalisation innebär förvärv av medborgarrätt, vilket är det som aktualiseras för din mamma om ansöker om svenskt medborgarskap. Som jag uppfattar det utifrån din fråga så uppfyller din mamma samtliga krav för att beviljas ett svenskt medborgarskap. Att hon dessutom har haft uppehållstillstånd i 11 år är ytterligare en omständighet som talar för att hon skulle beviljas ett svenskt medborgarskap. Jag ser inte att äldreförsörjningsstödet skulle kunna vara ett hinder för detta.

Nu vet jag inte vilket land din mamma kommer ifrån men i 16-19 §§ finns det vissa bestämmelser som rör de nordiska länderna, för det fall hennes hemland är något av dessa.

Sammanfattningsvis skulle jag alltså vilja påstå att det finns goda chanser för din mamma att få ett svenskt medborgarskap.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på tilda.hansson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare