Kan man säga upp sig efter man har ansökt semester?

Hej!

Jag och min dotter som är tandläkare äger en klinik. I vår klinik jobbar jag som admin, min dotter som tandläkare och en assistent. Assistenten har jobbat hos oss sen 2017. Nu har hon sagt uppsäg. Enligt vår avtal har hon en månad . 2 dagar senare har hon krävd semester och hotar mig med LAS !!! Situationen verkar krisartad. Tandläkaren är ensam och har ingen annan att assistera henne. Vi kan inte heller stänga verksamheten. Vi behöver tid att rekrytera en ny assistent. Vi är beredd att betala hennes semesterersättning.

Nu undrar vilka rättigheter / alternativ vi har.

Jag har läst hela LAS och Semesterlagen men ingenstans hittade svar på min situation.

Tack på förhand//

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan det vara att det står något i anställningsavtalet eller kollektivavtalet. I så fall kan svaret bli ett annat än det jag ger dig nu.

När arbetstagaren ansöker om semester och får den beviljad har arbetstagaren rätt till det. Säger arbetstagaren upp sig efter att ha fått semester beviljad ändras inte den rätten. Arbetsgivaren kan inte ta tillbaka den beviljade semestern. Det betyder alltså att arbetstagaren får "semestra" under uppsägningstiden. Semestern ska räknas in under uppsägningstiden. Det viktiga är att semestern är redan beviljad.

Skulle arbetstagaren först säga upp sig och sen ansöka om semester kan arbetsgivaren säga nej. Hinner uppsägningstiden löpa ut innan du tagit ut dina fyra veckors semester har du rätt att få semesterersättning, 28 § semesterlagen.

Om inget annat bestäms i anställningsavtalet eller kollektivavtalet finns dessutom en bestämmelse i lagen som säger att en arbetstagare har rätt till fyra veckors semester under tiden juni till och med augusti, 12 § semesterlagen. Det finns alltså en möjlighet för arbetstagaren att få ut semester då även om denne ansöker om det efter att arbetstagaren sagt upp sig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare