FrågaEKONOMIÖvrigt20/02/2023

Kan tidigare ägare till huset kräva elstödet?

Föra ägaren till hus vi köpte i Juni 2021 vill ha elstödet för 8mån bakåt. Har hon rätt att kräva det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Regleringen kring elstödet kom genom Förordning om elstöd till konsumenter (SFS 2022:1872).

Av 3 § framkommer att rätt till elstödet tillfaller den elkonsument som stod på avtalet med nätföretaget den 17 november 2022.

Du uppger i din fråga att du har ägt huset sedan juni 2021. Jag utgår från din fråga att du stått på elavtalet för huset sedan du trädde som ägare till huset. Detta innebär att du kommer ha stått på elavtalet vid den 17 november 2022 och att du därför har rätt till stödet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.  Har du fler frågor eller funderingar kring utbetalning av elstöd finns information om detta att se på Försäkringskassans hemsida, här. Har du andra frågor så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare