FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/05/2018

Kattägares skyldighet att utöva tillsyn över katt

Hej!

Bi har en en norsk Skogs katt. Han är en utekatt vi går ut med honom varje dag fast utan koppel han gillar inte koppel. Vi bor på plan tre. Vi har grannar som bor på bottenvåning och som har en katt. Vår katt kommer då och då på deras altan grannarna tycker att det är besvärligt och skriker på oss varje gång när katten besöka deras altan. Vår katt beteer sig inte aggressivt inte bajsar eller kissar på deras altan utan blir bara nyfiken på deras katt. Grannarna påstår att vi måste styra upp det. Dom vill att vi ska hålla katten hemma men det kan vi inte katten är jag har varit ute katter tre år. vi vet inte hur kan vi styra upp det. Katten förstår ju inte människors som språk och vi kan inte katterna språk. Min fråga är: kan grannarna polisanmäla oss för att vår katt besöker deras altan? Vi föreslågit flera gånger att crannarna skulle använda speciell spray eller alternativt kan de installera ett nätt om de blir så störda av våran katt. återigen vår katte mycket sympatisk och vänlig djur, är omtyckt av alla våra grannar flretom dem ovannämnda. Han varje missköter eller beter sig aggressivt mot deras katt. Min fråga er får grannarna kräva att vi håller katterna inne jämt? Tack med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den enda lagstiftning som finns om tillsyn över katter finns i lagen om tillsyn över hundar och katter (ibland förkortad hundL). Katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (1 § hundL). Som kattägare har ni alltså en skyldighet att utöva tillsyn över katten.

Kan ni anses utöva tillräcklig tillsyn i lagens mening?

Antagligen. Eftersom det inte verkar finnas någon risk för att katten ska orsaka skada eller avsevärda olägenheter kan man ganska säkert säga att ni uppfyller lagens krav på tillsyn. Enligt kommentarer till paragrafen beror graden av tillsyn i stor utsträckning på djurets mentalitet och natur. Eftersom er katt är mycket skötsam lär tillsynskravet inte vara särskilt strängt.

Kan ni bli polisanmälda?

Nej. Varken hundL eller brottsbalken eller någon annan lag innehåller bestämmelser om straff för kattägare som inte utövar den tillsyn över katter som avses i 1 § hundL. Ingen kattägare har blivit dömd i Sverige för bristande tillsyn av sin katt. Polisen kan inte hjälpa era grannar eftersom detta är inte ett polisärende. Polisen har inte heller några möjligheter att utfärda något slags förbud eller liknande.

Kan grannarna kräva att ni håller katterna inne jämt?

Nej. Länsstyrelsen skriver i en informationsbroschyr att "En katt har enligt lag rätt att ströva fritt". Dock har jag faktiskt inte hittat någon lag som ger katten denna rätt. Samtidigt finns det ingen lag som ger era grannar rätt att kräva att ni ska hålla katten inne, och därför vore ett sådant krav utan verkan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare