Kontinuitetsprincipen vid gåva av fastighet

Vår son vill köpa vårt hus. Vi har tre barn. Husets Tax. värde är 2,5 milj skr

och marknadsvärdet är 4,0 milj skr.

Inköp och förbättringar 0,9 milj skr

Kan vi med ett gåvobrev överlåta huset på sonen eller är gåvan begränsad till tax. värdet. Får vi i så fall betala skatt på

4,0 - 2,5 - 0,9 =0,6 milj skr dvs 0,6 x 0,6 x 0,22 =0,132 milj skr ?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Av 44 kapitlet 21 § första stycket Inkomstskattelagen framgår att om en tillgång förvärvas genom gåva så inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation.

Med detta menas att gåvogivaren (det vill säga du och din partner) inte behöver betala någon skatt för den eventuella vinst som ni skulle ha fått om ni istället sålt huset. Istället får gåvotagaren (er son) betala skatt då han senare säljer huset och då på den del av försäljningspriset som överstiger summan av vad du och din partner betalade för huset då ni köpte det samt summan av kostnaderna för eventuella förbättringar som ni gjort på huset, se 44 kapitlet 13 - 14 §§ Inkomstskattelagen.

Då du och din partner lagt ner totalt 900 000 kr på huset kommer således er son, om han efter att ha fått huset i gåva av er sedan säljer huset för exempelvis 4 milj kr., att behöva betala skatt på 3,1 milj. kr (4 milj kr. - 900 000 kr = 3.1 milj kr). Skatten utgörs då av 22/30 av 30 % av 3,1 milj. kr. = 22/30 av 930 000 = 682 200 kr, se 45 kapitlet 33 § första stycket och 65 kapitlet 7 § Inkomstskattelagen.

Sammanfattningsvis: Om du och din partner ger bort huset till er son behöver ni således inte betala någon skatt utan ansvaret går istället över på er son som får betala skatt den dag han bestämmer sig för att sälja huset, det vill säga han "träder in och tar över" din och din partners skattemässiga situation vad gäller huset.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare