FrågaÖVRIGTÖvrigt31/08/2022

Kopiering av upphovsrättsskyddat material för privat bruk

UPPHOVSRÄTT Nyfiken på vad som gäller när det gäller att publicera skärmdumpar på en låst artikel från en tidning och vad är det för skillnad att länka till en öppen artikel. Jag betalar för prenumeration och tar skärmdumpar och lägger ut i en privat grupp för att den är intressant för gruppen. Jag tar inget betalt för det, utan för att diskussionen runt artikeln är intressant. Det finns källhänvisning. Jag har svårt att utläsa i Upphovsrättslagen att det är olagligt att publicera skärmdumpar och vad är skillnaden att länka till en öppen artikel. Kan ni hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Upphovsrätten innebär att skaparen av ett litterärt eller konstnärligt verk ensam har rätt att förfoga över verket. Att framställa exemplar av verket är att förfoga över verket och alltså någonting som enbart upphovsrättsmannen får göra.

Det finns undantag som i vissa fall ger dig möjlighet att framställa exemplar av någon annans verk. Du får kopiera en kortare artikel och dela denna till din familje- och vänskapskrets om detta sker för privat bruk.

Privat bruk innebär att artikeln inte används i arbetet. Att du får dela artikeln med din familje- och vänskapskrets innebär inte att du kan dela artiklarna till hela släkten och inte heller att du ska tänja på vänskapsbegreppet. Vad som är tillåtet är snarare att du delar med dig av artikeln till dina nära vänner, små slutna grupper eller din närmaste familj.

Att du hänvisar till författaren av artikeln är bra eftersom det är en del av upphovsrättsmannens ideella rättighet över verket (URL 1 kap 3 §).

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare