Kravbrev om fildelning

Fick ett brev om att olovlig fildelning har pågått på nätverket för 2 år sen för någon månad sen. Och nu en till nyligen om samma händelse. De kräver 9000 i skadestånd eller så går de till en domstol. Vad gör man nu? Vad rekommenderar ni?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går inte att ge ett klart svar. Professor Sanna Wolk kommenterade detta i höstas med att det är mycket ovanligt att det förs så små processer angående fildelning. Hennes uppfattning var att deras bevisning inte var tillräcklig eftersom de bara har en IP-adress eller vem som är betalande abonnent, men inga andra uppgifter om vem som faktiskt laddade ner filen. Det finns ännu inte någon praxis avseende dessa fall så det är svårt att ge ett mer konkret svar angående hur en domstol faktiskt skulle döma ett sånt här fall.

Jag kan därför inte ge någon tydlig rekommendation om huruvida du bör betala eller inte. Risken med att inte betala är att skadebeloppet egentligen kan vara högre och att det inte är säkert att de vill förlikas på samma nivå som nu om de väl har gått vidare till stämning. Å andra sidan bör det vara i rättighetsägarnas intresse att detta inte prövas i domstol eftersom det då finns risk att de förlorar, vilket skulle underminera möjligheten att få betalt från andra som de har skickat kravbrev till.

Om du bestämmer dig för att inte betala behöver du inte göra något om du inte får krav från kronofogden eller blir stämd i domstol. Det är viktigt att du bestrider krav från kronofogden eftersom de annars beslutar om att du ska betala och du dessutom får en betalningsanmärkning.

Om du bestämmer dig för att betala bör du göra det så så snart som möjligt, eftersom du får en betalningsanmärkning om de tar ärendet till kronofogden utan att du bestrider där.

Mvh

Johan LandströmRådgivare