FrågaÖVRIGTÖvrigt02/12/2022

Krävs serveringstillstånd för ett enstaka serveringstillfälle avseende alkoholhaltig dryck?

Vi är en ideell förening, som tänker avsluta ett körsällskap och tänkte bjuda in ett antal särsklit inbjudna gäster till en avslutningskväll, där vi tänkte sälja vin och öl till självkostnadspris. Krävs det tillstånd för en enda kväll mellan kl 18.00-22.00

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du verkar bekant med huvudregeln enligt alkohollagen (AL) vilken innebär att servering av alkohol käver ett serveringstillstånd, 8 kap. 1 § AL Det finns däremot undantag från denna huvudregel som bland annat framgår av 8 kap. 1a § AL, för att inte behöva tillstånd krävs att flera kriterier är uppfyllda. Dels krävs att serveringen avser ett enstaka tillfälle med ett i förväg bestämt antal personer. Det ställs också som krav att er avsikt med serveringen inte är att gå med vinst, det vill säga att syftet med tillställningen inte är ett vinstintresse. Vidare ska det inte krävas någon ersätning mer än för inköp av alkoholen, alltså exempelvis får man inte te betalt för inträde och dessutom ta betalt för alkoholen. Slutligen får inte serveringen ske i lokaler där vanligtvis yrkesmässig försäljning av lättdrycker eller alkoholdrycker sker för att udantaget ska vara tillämpligt.

Är samtliga av dessa kriterier uppfyllda kräver alltså inte ett enstaka serveringstillfälle tillstånd. Av vad du beskrivit ovan framgår inget som talar för att ni behöver serveringstillstånd men jag saknar närmre detaljer vad gäller exempelvis vilken lokal serveringen ska bedrivas i för att med säkerhet kunna avgöra att så är fallet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare