FrågaÖVRIGTÖvrigt22/08/2022

Lagligt med Swish på loppis?

Om man bedriver loppis utanför sitt hem på trottoaren varje dag och kunderna betalar med Swish, är det lagligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vill du anordna din loppis på din mark är det tillåtet utan tillstånd. Tillstånd från polisen krävs däremot om du vill sälja på allmän plats.

Det finns inget som säger att det inte är tillåtet att besökarna betalar med Swish.

Det är tillåtet att sälja för 50 000 kr utan att behöva betala skatt, dock måste du skatta för vinsten om du medvetet köper in varor för att sedan sälja vidare.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare