FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/03/2022

Lönespecifikation

Jag har bett min chef skicka ut lönespecc vid flertal tillfällen men han svarar bara något i stil med, jag har dem på mailen jag skickar såfort jag har tid... det har gått flera månader nu och varje gång jag frågar så får jag ungefär samma typ av svar? Vad kan jag göra för att få min lönespecc?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en arbetsgivare är skyldig att lämna lönespecifikation (lönebesked) och vad du kan göra för att få ut din lönespecifikation. I mitt svar kommer jag att utgå ifrån detta.

Finns det en skyldighet för arbetsgivare att lämna lönespecifikation till arbetstagare?

Inom arbetsrätten finns det inget som reglerar att en arbetsgivare är skyldig att ge arbetstagare en lönespecifikation. Däremot, kan det finnas bestämmelser i ett kollektivavtal som anger att en sådan skyldighet finns. Lönespecifikationer anger information om den anställdes lön, förmåner, avdragen preliminär skatt, betalda semesterdagar med mera.

Kan en arbetstagare vända sig till Skatteverket för att få hjälp?

Av Skatteverkets hemsida framgår det att du som arbetstagare har rätt till lönespecifikation varje gång du får lön. Lönespecifikationen är viktigt i och med att det anger vad arbetsgivaren har dragit av i skatt varje månad. Om du som arbetstagare inte får din lönespecifikation av din arbetsgivare kan du vända dig till Skatteverket för att få hjälp, se här.

Slutsats

Till en början bör du gå igenom ditt kollektivavtal om det finns en bestämmelse som anger att din arbetsgivare har en skyldighet att ge lönespecifikation till dig. Även bör du kontakta facket för hjälp. Om du inte har ett kollektivavtal bör du vända dig till Skatteverket för hjälp, om det inte är möjligt att få lönespecifikationen från din arbetsgivare.

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare