FrågaÖVRIGTÖvrigt26/02/2024

Måste man folkbokföra sig direkt när man flyttar och vem får hyreslägenheten vid separation om lägenheten inte förvärvades under samboskap?

Hej!

Om en person har stått folkbokförd på en adress o har förstahandskontrakt på hyreslägenheten i ett år. Och sen om dens pojkvän flyttar in (paret ex har en gemensam bebis) behöver han folkbokföra sig där då? Och om paret skulle göra slut, har pojkvännen rätt att ”ta över” kontraktet då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga består av olika delar och aktualiseras därmed olika typer av lagstiftning. Folkbokföringslagen och hyreslagen är därför av intresse för att svara på dina frågor.

Folkbokföringsfrågan

När det gäller pojkvännens folkbokföring framgår det av folkbokföringslagen att en person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där denne anses vara bosatt. Vad menas så med bosatt? Huvudregeln är man anses bosatt på den fastighet där man tillbringar sin regelmässiga dygnsvila (7§  1 st. folkbokföringslagen). Med regelmässig dygnsvila menas så där man under normala förhållande tillbringar minst 1 dygn ( 7§ 2 st. folkbokföringslagen). Eftersom pojkvännen har en gemensam bebis får det så antas att han under normala förhållanden spenderar sin återkommande dygnsvila på förstahandskontraktet och han ska därmed folkbokföras på denna adress. En sådan ansökan kan enkelt göras via skatteverket hemsida.

Kontraktsfrågan

Om samborna inte införskaffat lägenheten tillsammans och inte har några gemensamma barn är det i regel den som har kontraktet som får behålla lägenheten. I din situation är det dock så att det finns barn inblandat vilket gör att andra regler kan appliceras. Genom sambolagen finner vi så situationen då den ena sambon innehar den gemensamma bostaden med hyresrätt och denna inte utgör samboegendom. I en sådan situation får pojkvännen överta hyreslägenheten om sambon bäst behöver bostaden och övertagandet kan anses skäligt (22§ SamboL). Eftersom man ofta lägger fokus på barnets bästa (6 kap 2a§ FB) verkar det högst osannolikt i en sådan situation när barnet är starkt beroende av mamman (pga denne är en bebis) att pojkvännen så skulle få överta lägenheten.

Skulle även lägenheten införskaffats för gemensamt bruk och bodelning därmed komma på tal hade förmodligen också hänsyn tagits till hur viktigt just mammans relation till bebisen är och pojkvännen även i en sådan situation behövt flytta ut.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor! Uppkommer fler frågor tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare