FrågaÖVRIGTÖvrigt19/02/2023

Måste man söka tillstånd för att få sänka ned ett vattenhjul i en fors för egen elproduktion?

Sänka ner vattenhjul i befintlig fors, tillståndspliktig eller ej Hejsan, Jag bor utmed en fors och jag äger marken/vattnet där det forsar och jag tänker att jag ska sätta ner ett vattenhjul där för att generera lite el för att hämma elkostnaderna för mitt hushåll/fastighet. hjulet kommer bara ta upp en liten del av vattenflödet och ligga en bit ovanför botten för att motverka problem för fiskar. jag undrar om jag behöver söka tillstånd för detta eller om man kan lägga ned det utan att be om lov.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du utan att söka tillstånd eller liknande kan sänka ner ett vattenhjul i en fors för att kunna generera lite el till ditt hushåll. Jag ska försöka redogöra övergripande för vad som borde anses gälla i ditt fall. I mitt svar kommer jag att använda mig av regler i miljöbalken (MB), lag med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet (restvattenlagen), förordning om vattenverksamheter (FVV) och miljötillsynsförordningen (MTF).

Du har rådighet över vattnet i fråga
Så gott som varje åtgärd som utförs i vatten anses som vattenverksamhet i lagens mening (jämför 11 kap. 3 § MB). I ditt fall borde sänkandet av vattenhjulet anses vara ett uppförande av en anläggning i ett vattenområde (11 kap. 3 § första punkten MB).

För att det ska vara möjligt för dig att utföra den vattenverksamhet du vill i detta fall finns en del krav. För det första måste du ha rådighet över vattnet, antingen genom att du äger marken eller innehar nyttjanderätt till den på något sätt (2 kap. 1 § restvattenlagen). Du skriver att du äger marken/vattnet i fråga så detta är inget problem i ditt fall.

Huvudregeln för vattenverksamhet är tillståndsplikt
För vattenverksamhet krävs även i regel att man söker tillstånd och att man inte får påbörja verksamheten förrän man blivit beviljad sådant (11 kap. 9 § MB). Prövningsinstans för sådant tillstånd är i de allra flesta fall Mark- och miljödomstolen (11 kap. 9 b § första stycket MB).

Däremot kan regeringen bestämma att vissa vattenverksamheter inte behöver tillstånd, utan att de i stället ska anmälas (11 kap. 9 a § första stycket MB). Detta har de gjort i förordning om vattenverksamheter (FVV). Anmälan innebär ett enklare förfarande där verksamheten får påbörjas efter åtta veckor från anmälan, så länge tillsynsmyndigheten inte har några invändningar innan dess (11 kap. 9 b § tredje stycket MB). Även om man inte måste söka tillstånd får man göra det om man vill (11 kap. 9 § MB).

För vissa vattenverksamheter behöver man varken söka tillstånd eller anmäla. Det är exempelvis sådana verksamheter där det är uppenbart att de inte kommer att skada några enskilda eller allmänna intressen (11 kap. 12 § första stycket MB).

Ditt vattenhjul borde inte kräva tillstånd men troligtvis anmälan till Länsstyrelsen
Ditt vattenhjul borde kunna omfattas av ett undantag från tillståndsplikten (19 § andra punkten FVV). Om det ska undantas beror på hur mycket bottenyta i forsen som kommer att omfattas av vattenhjulet. Om verksamheten kommer att omfatta mindre än 500 kvadratmeter bottenyta så kommer det att räcka med att du anmäler verksamheten. Anmälan om vattenverksamheten ska i så fall vara skriftlig (20 § FVV) och ska i detta fall göras till tillsynsmyndigheten Länsstyrelsen (2 kap. 29 § första stycket andra punkten MTF).

Du skriver att ditt vattenhjul endast kommer att ta upp en liten del av vattenflödet, vilket jag tolkar som att det är av mindre slag och därför kommer att omfatta mindre än 500 kvadratmeter bottenyta i forsen (19 § andra punkten FVV). Därför borde det i ditt fall räcka med att du anmäler vattenverksamheten innan du påbörjar den så att Länsstyrelsen kan utreda vattenhjulets eventuella påverkan på bland annat vattnet och vattenlivet i forsen. Du måste i så fall som jag nämnt tidigare efter anmälan gjorts vänta i åtta veckor innan du påbörjar verksamheten, så att Länsstyrelsen har möjlighet att komma med eventuella invändningar och förelägganden (jämför 11 kap. 9 b § tredje stycket MB).

Det är dock väldigt svårt för mig att bedöma din situation på ett rättvist sätt då jag inte vet så mycket om hur platsen ser ut med mera. Därför skulle jag rekommendera att du kontaktar Länsstyrelsen eller din hemkommun så att du kan få mer information inriktad på just din situation. De kan hjälpa dig mer med om din verksamhet ska anses vara tillståndspliktig, anmälningspliktig, eller ingetdera av dem.

Du kan också behöva dispens från strandskyddet
Viktigt att notera är också att du möjligtvis kan behöva få dispens från strandskyddet eftersom du ska uppföra en anläggning i ett vattendrag, vilket kan vara förbjudet (jämför 7 kap. 15 § MB). I en tillståndsprövning om vattenverksamhet ingår prövningen om strandskyddsdispens men om det i ditt fall endast krävs en anmälan på det sätt jag redogjort för måste en separat ansökan om dispens göras. Ansökan ska du i så fall göra hos kommunen (7 kap. 18 b § MB). Om du kommer behöva ansöka om strandskyddsdispens kan du också få mer information om från kommunen om du kontaktar dem.

Det är viktigt att du följer alla hänsynsregler osv
Om du skulle tillåtas sänka ned ditt vattenhjul i forsen måste du däremot ta stor hänsyn till miljön efteråt, vilket är viktigt att ha koll på. Länsstyrelsen kan efter att du anmält verksamheten om det behövs för att skydda exempelvis flora och fauna i forsen förelägga dig att vidta försiktighetsåtgärder för att skydda dessa intressen (23 § första stycket andra punkten a FVV). De kan även förelägga dig att i stället söka tillstånd om miljöpåverkan är mycket omfattande (23 § första stycket andra punkten b FVV).

Det är vidare viktigt att du följer de generella så kallade hänsynsreglerna i 2 kap. MB som bland annat handlar om att du ska ha relevant kunskap om det du gör i din verksamhet, samt välja en lämplig plats och så vidare. För vattenverksamhet finns utöver detta bland annat en särskild regel du måste följa som säger att du utan ersättning måste vidta försiktighetsåtgärder för att undvika att skada fisket i området (11 kap. 8 § MB). Du skriver att du har haft fisket i åtanke när du planerat ditt vattenhjul, vilket är positivt.

Sammanfattning och råd
Sammanfattningsvis är det svårt för mig att bedöma fullt ut om du kommer behöva söka tillstånd eller om en anmälan räcker, eller om det kanske är så att inget av det krävs. Detta eftersom mycket beror på hur mycket bottenyta i forsen som omfattas av verksamheten och hur stor påverkan vattenhjulet kan antas ha på vattenförhållanden och andra intressen i övrigt.

Min bedömning utifrån de omständigheterna jag har tillgång till är som jag redogjort för ovan att det sannolikt kommer att räcka med anmälan eftersom du skriver att hjulet endast kommer att ta upp en mindre del av vattenflödet i forsen.

Mitt främsta råd är dock som jag nämnt tidigare att du kontaktar din hemkommun och/eller Länsstyrelsen i ditt län för att få en mer utförlig beskrivning om vad som ska anses gälla i ditt fall, samt hjälp med hur du ska gå vidare i processen. Du kan också till att börja med läsa mer om vattenverksamheter på Länsstyrelsens hemsida.

Du bör i vilket fall som helst inte sänka ned hjulet utan att ta någon kontakt med myndigheterna eftersom du i så fall riskerar att begå ett brott i form av otillåten miljöverksamhet (se exempelvis 29 kap. 4 § första stycket d MB). Detta är ännu en anledning till att kontakta Länsstyrelsen eller kommunen först för att ta reda på vad som gäller för dig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare funderingar, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare