FrågaÖVRIGTÖvrigt18/08/2022

Måste privata företag också tillämpa vissa bestämmelser som myndigheter tillämpar vid myndighetsutövning?

Hej, jag har förstått att myndighetspersoner måste uppge sitt för- och efternamn i samband med myndighetsutövning. Hur förhåller det sig med privata företag? Måste de också uppge för- och efternamn om jag som privatperson har frågor kring något ärende som berör mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som huvudregel gäller att privatföretag och den personal som arbetar därvid inte behöver uppge för- och efternamn såvida det inte är reglerat i företagets särskilda stadgar eller bestämmelser, vilket privatföretag är fria att reglera själva.

Martin CarlehedenRådgivare