FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/12/2021

Måste skolor ha elevskyddsombud och vem väljer elevskyddsombuden?

Får skolan välja att inte ha elevskyddsombud?

Jag går sista året på gymnasiet och hade ett mindre fel jag ville anmäla till mitt skyddsombud. Jag frågade olika personer som inte visste vem som var elevskyddsombud och fick svar när jag fråga skolans elevkårs styrelse. De sa efter ett tag, de var själva osäkra, att de och skolledningen tillfälligt avvecklat elevskyddsombud på grund av lågt engagemang. Eleverna har inte fått denna informationen, vi har tidigare haft elevskyddsombud. De säger vidare att de tagit på sig ansvarsområdena som elevskyddsombud har. Jag blev irriterad och sökte på nätet om elevskyddsombud, deras rättigheter och skyldigheter osv. Där läser jag att elever har rätt att rösta fram elevskyddsombud och att dessa inte får väljas ut av rektorer. Får skolan strunta i att hålla val och välja en grupp att representera eleverna i arbetsmiljöfrågor? Måste en skola ha elevskyddsombud? Elevkåren är vald av medlemmarna(eleverna) men det var inte som kapacitet som elevskyddsombud.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar arbetsmiljöförordningen (AMF) och arbetsmiljölagen (AML).

Utifrån din beskrivning förstår jag det som att du undrar över två saker, nämligen om en skola måste ha elevskyddsombud samt om en skola kan strunta i att hålla val av elevskyddsombud och istället själv välja vilka som ska vara elevskyddsombud.

Måste en skola ha elevskyddsombud?

På varje gymnasieprogram i en skola ska två personer som företräder eleverna utses till elevskyddsombud för att medverka i skolans arbetsmiljöarbete (6 a § AMF, se även 6 kap. 17 § tredje stycket AML). I gymnasiet har ni som elever alltså en rätt att få medverka i skolans arbetsmiljöarbete genom elevskyddsombud och ni har alltså rätt till två elevskyddsombud per gymnasieprogram.

Kan en skola strunta i att hålla val av elevskyddsombud och istället välja elevskyddsombud själv?

Det är eleverna i gymnasiet som ska utse elevskyddsombuden (6 kap. 18 § AML). Det är alltså upp till er elever att utse elevskyddsombud och det finns inget reglerat i lagen som bestämmer hur valet av elevskyddsombud ska gå till. Vissa skolor kan ha egna policys kring hur valet av elevskyddsombud ska gå till, men det är inget måste.

Sammanfattningsvis har ni elever alltså rätt till två elevskyddsombud per gymnasieklass och det är inte skolan som ska utse elevskyddsombuden, utan det är ni elever som själva har rätt att göra det och det valet är upp till er.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,
Felicia SandvikRådgivare