Min tidigare sambo hämtar inte sina saker

Min ex sambo hämtar inte sina saker. Det tog slut i april, hon skaffade lägenhet i sin dotters namn i maj där hon bodde men uppehöll sig även i mitt hem då hon vägrade flytta adressen tills i november då de flyttade till nytt i exets namn och skatteverket protesterade. Mycket av hennes saker är kvar och jag har packat ihop det och bett henne i sms att hämta senast 9/12. Hon har läst och svarat (inte sagt att hon ska hämta men vill att jag ska köra sakerna till henne genom halva Sverige men det varken kan eller vill jag) men ej hämtat. Jag skrev att den 10/12 ställs sakerna ut och att jag efter det inte ansvarar för om saker förstörs eller försvinner och att efter en vecka så körs sakerna till tippen.

Jag fick detta råd av en juridiskt kunnig bekant men vill försäkra mig nu hos er som riktiga jurister om att jag verkligen får ställa ut sakerna den 10e, att jag inte är ansvarig för dom och att jag sedan får köra dom på tippen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller?

När någon har lämnat sin egendom i en annan persons bostad, så har personen som bor i bostaden ingen rätt att göra sig av med egendomen. Med andra ord har du inte rätt att kasta, sälja eller på annat sätt göra dig av med en annan persons föremål, som personen vägrar att hämta. Gör du dig av med egendom som någon annan äger riskerar du att begå brottet olovligt förfogande, 10 kap 4 § brottsbalken. Detta innebär att så länge din tidigare sambo inte sagt att du får göra dig av med sakerna, så är det alltså brottsligt att göra det.

Det kan även påpekas att det inte heller är tillåtet att låta sin egendom ligga kvar i någon annans hem, om man ombetts att flytta på den. Detta kan nämligen utgöra brottet egenmäktigt förfarande, 8 kap 8 § brottsbalken. Detta eftersom besittningen till bostaden rubbas genom att dess användbarhet begränsas. Det innebär att din tidigare sambo troligen begår ett brott då hon inte hämtar sina saker.

Vad kan du göra?

Till en början rekommenderar jag dig att återigen kontakta din tidigare sambo. När du kontaktar henne kan du påpeka att det är ett brott (egenmäktigt förfarande) att inte hämta sakerna. Du kan även sätta en tidsfrist för hur länge personen har på sig, innan du gör en polisanmälan om egenmäktigt förfarande.

Du kan även ansöka om s.k. vanlig handräckning hos Kronofogden. Kronofogden kommer då uppmana din tidigare sambo att hämta egendomen som finns i din bostad. Det kostar 300 kronor att ansöka. Den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan.

Personen som får brevet från Kronofogden kan agera på tre olika sätt:

Personen kan gå med på att göra det du begär. Personen kan även bestrida kravet. Om den svarande bestrider din ansökan får du ta ställning till om ärendet ska lämnas över till tingsrätt för prövning. Om personen inte alls svarar så har Kronofogden möjlighet att hämta sakerna på din tidigare sambos bekostnad. Dock bör man komma ihåg att om personen inte betalar kan du i vissa fall vara tvungen att stå för kostnaden.

Du kan läsa mer om vanlig handräckning här.

Sammanfattning

Om du ställer ut eller gör dig av med en annan persons saker (utan tillåtelse) så riskerar du att begå brottet olovligt förfogande. Därför bör du inte göra det.

Istället rekommenderar jag dig att ta kontakt med din tidigare sambo och förklara att hon begår ett brott om hon inte hämtar sina saker. Du kan även fundera på om du vill vända dig till Kronofogden som kan hjälpa dig i detta ärende.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som också kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare