FrågaÖVRIGTÖvrigt24/02/2024

Möjlighet att bli av med körkortet om man lämnar blodprov och har laglig narkotika i blodet.

Om jag röker lagligt gräs, thc-h, thc-jd etc. Och jag har körkort. Om ja kör bil och lämnar blodprov där dom på analys borde kunna urskilja det från vanligt thc. Blir jag av med körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (hädanefter trafikbrottslagen), narkotikastrafflagen (1968:64) och körkortslagen (1998:488).

Rattfylleri

Enligt trafikbrottslagen är det förbjudet att köra bil om man har ett narkotikaklassat ämne i blodet (4§ st.2 trafikbrottslagen). Den narkotika som avses här är läkemedel eller livsfarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som antingen på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen (se 4§ st.2 trafikbrottslagen och 8§ narkotikastrafflagen).

Undantag till det ovan sagda är om det är frågan om narkotika som inte är olaglig enligt narkotikastrafflagen eller om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination (4§ st.2 trafikbrottslagen).

Vidare har varje person ett ansvar över att inte vara en trafikfara. Om ett läkemedel eller annat ämne påverkar din uppmärksamhet och omdöme, reaktions-, koncentrations- och koordinationsförmåga, kan du anses vara olämplig att köra fordonet och kan då dömas för rattfylleri (4§ st.3 trafikbrottslagen).

Återkallelse av körkort

Ett körkort kan återkallas om körkortshavaren har gjort dig skyldig till rattfylleri (5:3 p.1b körkortslagen). Vidare kan körkortet återkallas om körkorthavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort (5:3 p.5 körkortslagen).

Sammanfattning

Även om det medel som du tar upp inte klassas som narkotika enligt narkotikastrafflagen finns det en risk att du kan hållas ansvarig för rattfylleri om det påverkar ditt beteende i trafiken på ett sätt att du kan utgöra en trafikfara. Jag uppfattar din fråga som att du inte kört bil påverkad utan ska lämna blodprov och undrar om du då ändå kan hållas ansvarig eller bli av med körkortet. Svaret på den frågan är att du kan bli av med körkortet om du anses opålitlig i nykterhetshänseende och därför inte bör ha körkort. Om så inte är fallet, bör du inte kunna bli av med körkortet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare