FrågaEKONOMIÖvrigt26/02/2022

Möjlighet till återbetalning vid betalningsmisstag (Condictio Indebiti)

Jag höll på att betala ett faktura och skrev fel bank-giro. Betalning har nu nått på fel konto, det kom jag att veta bara när min tjönstföretag skickade nya faktura med sen avgift.

Jag har försökt att ta kontakt med den personen / firma som fick betalning men han bara svarar inte. Jag har skickat flera SMS men inget svar alls. Min bank har skickat ett brev till den firma och har sagt till mig att dem inte kan göra något mer.

Finns där möjlighet att få mina pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det här är ett betalningsmisstag. Vid sådana fall blir läran om Condictio indebiti tillämplig. Läran tar sikte på betalningar som skickats utan rättsgrund, dvs. utan något rättsförhållande mellan dig och personen du skickar pengarna till. Utgångspunkten är enligt, ett rättsfall, NJA 2016 s. 1074 att en person vid den här typen av betalningsmisstag ska betala tillbaka pengarna. Det finns vissa undantag, t. ex om det är ett fall där mottagaren är i god tro och en tid har gått efter betalning. I ditt fall har dock mottagaren ingen anledning att tro att pengarna är hans/hennes, eftersom ni inte har någon form av rättsförhållande med varandra. Inget undantag borde därmed vara tillämpligt i ditt fall. Således ska du ha rätt till återbetalning av pengarna.

Mitt förslag är således att du tar kontakt med en jurist/advokat och lämnar in en ansökan om stämning till tingsrätten ifall du inte har möjlighet att få tag på personen.

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare