FrågaÖVRIGTÖvrigt30/12/2022

När börjar en försäkring gälla?

Hej! Min fråga lyder: jag tecknade en barnförsäkring för mitt tredje barn den 5/12-2022. Den 8/12 var vi inne på akuten första gången och blev inlagda. Vi blev inlagda igen den 15/12. Den 19/12 fick min son en diagnos (medfödd missbildning av inre organ). Jag har en gravidförsäkring extra. Den 21/12 talar jag med försäkringsbolaget som säger att detta inte ersätts iom gravidförsäkringen. Men i barnförsäkringen gör det det? Den 22/12 talar jag med dem igen då jag är förvirrad. Då säger de att försäkringen börjar gälla den 31/12-2022 och att JAG har valt detta? De ändrar dock så den börjar gälla 22/12. Men det hjälper inte oss? Jag tecknade den 5/12 och förväntar mig att den skall gälla från dess? De säger att de inte kan bakdatera, eller kundserivce säger att det går men inte att de kan det utan högre upp. Jag talade med dem idag som också säger att det inte går? Är det sant? De måste ju kunna datera bak försäkringen? Samt att har min son verkligen ingen rätt till ersättning ni pga detta? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuell lag

Eftersom din fråga rör en försäkring är försäkringsavtalslagen (FAL) aktuell. Närmare bestämt är 10-16 kap. FAL aktuella i ditt fall eftersom de reglerna gäller personförsäkringar (vilket bland annat inkluderar sjukförsäkring). Jag kommer därför att använda mig av dessa bestämmelser när jag besvarar din fråga.

När börjar en försäkring gälla?

När en personförsäkring har tecknats, vilket är en sådan försäkring som du har, inträder försäkringsbolagets ansvar dagen efter du ansökt om försäkringen (11:2 andra stycket FAL). Det innebär att din försäkring ska ha börjat gälla den 6/12 och att försäkringsbolaget ansvarar för händelser som har inträffat därefter.

Det finns däremot undantag till detta. Bland annat gäller inte det om försäkringstagaren (alltså den som tecknar försäkringen) har begärt att försäkringen ska träda i kraft senare (11:2 andra stycket FAL). Det verkar som att ditt försäkringsbolag hävdar att du har bestämt att försäkringen ska gälla från och med den 31/12. Om det hade varit fallet, så har de rätt i att försäkringen börjar gälla först då. Jag tolkar det dock som att du inte har begärt detta. Om du inte har har valt detta och det inte står i försäkringsavtalet, ska försäkringen ha börjat gälla den 6/12.

Kan försäkringen bakdateras?

Det finns ingen lagbestämmelse som kräver att ett försäkringsbolag ska bakdatera en försäkring. Ersättning ska utgå för händelser som har inträffat efter att försäkringen har trätt i kraft och inte för händelser som har inträffat innan.

Slutsats

Min slutsats blir att din sons försäkring bör ha börjat gälla den 6/12 och att han därmed ska ha rätt till ersättning. Däremot finns det ingenting som kräver att ett försäkringsbolag ska bakdatera en försäkring.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen. Lycka till!

Sarah LianderRådgivare