FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/08/2023

När får arbetsgivare kvitta en motfordran?

Vad ska jag göra om arbetsgivare gjort avdrag på min lön för yrkesskor? Jag fick nyligen jobb på snabbmatsrestaurang och blev utrustad med ett par halksäkra skor. Sedan fick jag ett avdrag på min lön à 250 kr för skorna. Hur ska jag gå till väga med detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Att din arbetsgivare gjort avdrag på din lön för arbetsskor kallas för kvittning. Frågor om kvittning regleras i lag om arbetsgivares kvittningsrätt.

När får arbetsgivare kvitta en motfordran?

En kvittning får endast ske under vissa förhållanden:

  1. Ifall att du som arbetstagare gett ditt medgivande (2 § lag om arbetsgivares kvittningsrätt),
  2. om det finns en klar fordran som uppkommit i samband med anställning som antingen grundas på avtal eller avser ersättning för skada som arbetstagaren avsiktligt orsakat i tjänsten (3 § 1 st. lag om arbetsgivares kvittningsrätt), eller
  3. du omfattas av ett kollektivavtal som tillåter kvittning för arbetsskor (3 § 3 st. lag om arbetsgivares kvittningsrätt).

Kvittning får endast ske om arbetsgivaren inhämtat besked från kronofogdemyndigheten angående hur stor del av lönen som får kvittas (6 § lag om arbetsgivares kvittningsrätt). Ifall att arbetsgivaren inte följer de lagar som finns kring kvittning, ska arbetsgivaren ersätta dig som arbetstagare om skada uppstått.

Har din arbetsgivare rätt att dra av pengar för arbetsskor?

Svaret på frågan om din arbetsgivare haft rätt att dra av pengar för dina arbetsskor blir därför beroende av dels (1) om du medgett att så ska ske, (2) om du och din chef har avtalat om att det ska ske, t.ex. i ett anställningsavtal, eller (3) att det framgår av kollektivavtalet för din arbetsplats att arbetsgivaren får kvitta arbetsskor.

Min rekommendation till dig är att granska anställningsavtal eller övriga avtal som du skrivit under i samband med din anställning samt att du läser igenom ert kollektivavtal. Framkommer ingen information i dessa dokument har din arbetsgivare inte haft rätt att kvitta arbetsskorna på din lön.

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare