FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/03/2022

När har jag rätt att gå ner i arbetstid?

Jag har ett tillsvidareanställningsavtal på 100 %.. Är det tillåtet för mig att tvingas säga upp det av arbetsgivaren eller sänka andelen till 80 %?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du som arbetstagare har rätt att gå ner från din nuvarande sysselsättningsgrad på 100 % till 80 %. Notera även att jag utgår från att det i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal inte står något om att du får gå ner i arbetstid. Ha även i åtanke att i och med att jag inte vet anledningen till att du vill gå ner i arbetstid blir det givetvis svårt för mig att ge dig ett helt uttömmande svar. Nedan kommer jag därför att redogöra för regelverket i mer allmänna ordalag. Vill du få ett mer skräddarsytt svar, eller om jag tolkat din fråga fel, rekommenderar jag dig att ställa en fråga på nytt där du framförallt klargör t.ex. anledningen till att du vill gå ner i arbetstid.

Oftast har du inte rätt att gå ner i arbetstid

En utgångspunkt är att en person som ingått ett anställningsavtal är bunden till detta avtal. Det innebär med andra ord att om du gått med på att du ska arbeta med en sysselsättningsgrad om 100 % så måste du oftast ha arbetsgivarens godkännande för att du ska kunna gå ner i arbetstid och därmed kunna arbeta t.ex. 80 %. Får du inte arbetsgivarens godkännande till att gå ner i arbetstid så innebär det alltså att du oftast inte får göra det. Men i vissa fall dvs. i undantagssituationer har du rätt att gå ner i arbetstid. Dessa undantagssituationer är framförallt två stycken. För det första har vissa arbetstagare rätt att få tjänstledigt för studier (1 och 3 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning). För det andra har arbetstagare som är förälder i vissa situationer rätt till föräldraledighet (1 och 3 § föräldraledighetslagen).

Sammanfattning och råd

Du har alltså oftast ingen rätt att gå ner i arbetstid. Undantag från detta föreligger om någon av ovannämnda undantagssituationer är för handen såsom att anledningen till att du vill gå ner i arbetstid är att du ska läsa en utbildning. Är inte någon av dessa undantag uppfyllda råder jag dig i första hand att prata med din arbetsgivare och uppge anledningen till att du vill gå ner i arbetstid. I vissa fall kan nämligen arbetsgivaren gå med på dina önskemål.

Hoppas att du fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att höra av dig till oss vid ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare