När kan en gåva jämföras med ett testamente

Hej! Min sambo vill ge mig en gåva i form av en summa pengar. Han är allvarligt sjuk och vill göra detta innan han går bort. Min sambo har en son från ett tidigare förhållande. Vi har inga gemensamma barn. Kan han helt enkelt bara göra en överföring? Måste det skrivas ett gåvobrev? Eller kan detta påverka kommande arv till sonen? Eller går det att skriva i gåvobrevet att det inte ska ingå i kommande arv? Dvs. att det är en gåva. Hoppas ni förstår frågan och tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att besvara din fråga genom att dela in olika rättsområden, detta för att tydliggöra rättsläget på ett så enkelt sätt som möjligt.

Sambos arvsrätt

Sambos har enligt svensk rätt ingen arvsrätt, skulle man vilja ärva eller ge arv till sin sambo bör det stå i ett testamente.

Bröstarvingars arvsrätt

Bröstarvingar är enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) första arvsklass. Vilket innebär att de alltid har rätt till arv.

I ditt fall, innebär det att all din sambos kvarlåtenskap (efter en bodelning) kommer att gå till hans bröstarvinge. Förutsatt att det inte finns ett testamente som säger annat.

Gåva

Din sambo kan ge över gåvor till dig. Är gåvan av större värde uppmanar jag er att skriva ett gåvobrev

Det finns dock en risk med att gåvan kommer att återbäras. Detta kommer att förklaras nedan.

Gåva som kan jämföras med ett testamente

Om din sambo under sin livstid har gett bort egendom på sätt som kan likställas med ett testamente kan det förstärkta laglottsskyddet aktualiseras.

Situationer då detta bli tillämpligt är om gåvogivaren varit nära döden eller trott att han eller hon varit det, vilket vidare har varit orsaken till gåvan. Ofta nyttjar gåvogivaren fortfarande egendomen genom att fortfarande ha tillgång till förmögenheten. Utifrån vad jag kan utläsa i ditt fall, är risken för detta relativt sannorlikt. Skulle det vara så kan gåvan återbäras till bröstarvingens laglott (7 kap. 4 § ÄB)

Testamente

I ett testamente kan man som testator testamentera i princip testamenter hur mycket, samt vad som helst. Dock har varje bröstarvinge rätt till hälften av arvslotten, vilket i sig innebär en begränsning i testatorns rätt till avrsfördelning av kvarlåtenskapen (7 kap. 1 § ÄB).

Slutsats

Utifrån vad jag kan utläsa uppmanar jag er att upprätta ett testamente där du står som arvstagare för en del av din sambos egendom. Se till så att testamentet även är giltigt, brister det i testamentets formkrav, är det vidare inte giltigt (10 kap. 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga, skulle du ha fler frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare