FrågaÖVRIGTÖvrigt08/08/2022

Offentlighetsprincipen och Lexbase

Varför kan jag inte begära ut vem som köpt en dom på Lexbase! Gäller inte offentlighetsprincipen för dom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar varför du inte kan begära ut vem som köpt en dom på Lexbase. Först kommer jag att redogöra för offentlighetsprincipen och därefter vad som gäller för begäran av rapport för vem som köpt en dom på Lexbase (enligt deras hemsida).

Offentlighetsprincipen och Lexbase

Principen innebär att handlingar hos myndigheter ska vara tillgängliga för allmänheten och att var och en har rätt att få läsa handlingarna och kan (mot en avgift) få en papperskopia. Enligt huvudregeln är alla handlingar som är inkomna till en myndighet eller upprättade hos en myndighet och som förvaras hos en myndighet offentliga, tryckfrihetsförordningen. Undantag från denna huvudregel gäller till exempel om handlingen omfattas av sekretess, offentlighets och sekretesslagen. Sammantaget, bör principen därmed endast omfatta offentliga handlingar och inte rapporter på vem som begärt ut en offentlig handling. I enlighet med Lexbase hemsida anges det att en person är anonym när denne köper en rapport på Lexbase, se här.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare