FrågaARBETSRÄTTArbetsskada 31/03/2021

Omfattas jag av någon försäkring när jag arbetar?

Har pga mitt arbete drabbats av en triggerfinger. Har fått skadan opererad men har inte blivit helt återställd. Har idag mycket liten rörelseförmåga i min högra tumme. Omfattas jag av någon försäkring? Jobbar som undersköterska i hemtjänsten i lerums kommun

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Företag som är bundna av kollektivavtal ska teckna försäkringar och tjänstepension för de anställda. Arbetsgivaren ansvarar för att teckna och betala dessa försäkringar. Även om arbetsgivaren saknar försäkring har du son ändå möjlighet till ersättning. Man kan exempelvis ansöka om arbetsskadeersättning från försäkringskassan.

Vad ska du göra?

Har du drabbats av en arbetsskada ska du alltid göra en anmälan. Ta kontakt med din arbetsgivare och berätta för sin chef vad som har hänt. Arbetsgivaren skall därefter göra en anmälan om arbetsskada till Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Den som blivit skadad i arbetet ska därefter ansöka om ersättning.

Du kan få ersättning om:

Om du har en godkänd arbetsskada kan du få ersättning för skadan. Om detta är en godkänd arbetsskada eller inte avgör försäkringskassan i samband med in ansökan om ersättning. Det krävs också att du har kostnader eller tjänar mindre pengar på grund av arbetsskadan.

Polisanmälan och skadestånd

Om skadan uppkom för att arbetsgivaren åsidosatt sina skyldigheter enligt arbetsmiljölagen kan ni även polisanmäla arbetsgivaren enligt 3 kap. 8 och 10 §§ brottsbalken. Det finns även möjlighet att föra ett skadeståndsanspråk mot arbetsgivaren för den personskada som du lidit enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen.

Jag hoppas att detta gav dig lite vägledning. Om ni önskar ytterligare rådgivning för att kunna föra en polisanmälan samt driva skadeståndsfrågan vidare så rekommenderar jag att ni kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. För mer om detta så är du varmt välkommen att läsa mer via http://lawline.se/boka

Hälsningar,

Josefine LovborgRådgivare