Oskyldigt anklagad för stöld

Hej! Jag har blivit anklagad för stöld av min kompis att jag har tagit ett presentkort av henne på 1300:-. Bevisen: någon har uppgett mitt personnummer i samband med köpen av presentkorten. Nu är jag kallad till huvudförhandling!? Jag har inte tagit presentkorten men de "talar" ju för de. Känns sådär att gå på en rättegång för 1300:- på presentkort. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det bästa är att du dyker upp vid huvudförhandlingen, på sikt kan du annars komma att hämtas av polisen som då tar dig dit. Men framförallt ska du fortsätta att ärligt säga som det var, du har varken tagit eller använt kortet. Om det enda beviset är att det är ditt personnummer som har använts vid köpet torde det enligt min mening inte räcka för en fällande dom så länge som du nekar. Det jag skulle trycka på om jag var i din sits är att inga andra bevis lagts fram, t.ex. bör affären ha övervakningskameror som då skulle visa dig, att sådana bevis inte tagits fram får stå för utredaren och ska inte drabba dig.

Du ska även se till att få all fakta i målet, är du oskyldig bör du kunna lägga fram andra påståenden/förklaringar/bevis om vad du gjorde och var du var när användningen av kortet skedde. Har du t.ex. gjort ett köp med ditt betalkort på en helt annan plats talar ju det mesta för att det inte var du som använde presentkortet.

Lawline RådgivareRådgivare