FrågaEKONOMIÖvrigt11/04/2023

Överlåtelse av upphovsrätt - Vad gäller?

Hej, jag jobbar med att utveckla reklamkampanjer och producera film till företag. Nu har jag tagit fram ett koncept till ett företag och företaget har ersatt mig för detta. Nu när produktionen snart är klar tycker företaget att kampanjen är så bra att de vill använda filmen i andra syften och i andra länder som reklam för företagets tjänster. Jag undrar om de bör ersätta mig för dessa nya användningsområden och marknader då de initialt uppgav att kampanjen skulle gå i Norden i Employer branding syfte men nu blir en global kampanj i marknadsföringssyfte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (upphovsrättslagen, URL).

Allmänna hållpunkter

Det upphovsrättsliga skyddet uppstår formlöst genom att verk skapas. Till skillnad från vad som gäller i många andra sammanhang existerar inget registreringssystem på det här området varför det ankommer på den enskilde skaparen (du) att bevaka sin upphovsrätt och i förekommande fall göra anspråk på densamma. Avsaknaden av ett offentligt register innebär också att det inte finns någon statlig myndighet som kan svara för att kontrollera att ett alster verkligen är ett verk på det sätt som lagstiftningen föreskriver. I förarbetena till upphovsrättslagen har lagstiftaren angett att det grundläggande kravet för att kunna erhålla det upphovsrättsliga skyddet är att verket når upp till ett visst mått av självständighet och originalitet. Detta betyder i praktiken att det aktuella alstret (verket) måste vara ett resultat av en skapande verksamhet och präglas av viss konstnärlig självständighet och originalitet för att åtnjuta det lagstadgade skyddet, se prop. 1960:17, s. 42 och 49 f. I doktrinen (den rättsvetenskapliga litteraturen) brukar de lärda beteckna detta som verkshöjd. Men märk väl att det inte föreligger något objektivt kvalitetskrav för att ett verk ska omfattas av upphovsrätten. Även "dåliga" verk skyddas. Däremot utgör verkshöjden ett villkor för skyddsbarheten, vilket uttalas i den inledande bestämmelsen till upphovsrättslagen vari verkshöjd anses ligga i begreppet verk, se 1 § URL). Det framgår även indirekt av andra stycket i samma bestämmelse att skisser, arkitektritningar och annat dylikt omfattas av upphovsrätten och kravet på verkshöjd torde automatiskt vara uppfyllt så länge arkitekten har framställt ritningarna någorlunda självständigt.

Enligt 1 § 4-5 p. URL gäller att den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är ett filmverk, fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst. En grundläggande förutsättning för skydd är som sagt att verket är självständigt och originellt, vilket innebär att det ska vara ett resultat av din skapande insats. Men hur mycket ett verk måste skilja sig från andra går inte att besvara generellt utan får avgöras från fall till fall och utifrån samtliga för det aktuella ärendet relevanta omständigheter. Något krav på kvalité uppställs som sagt inte heller i lagstiftningen varför även, utöver ”dåliga” verk, mer banala ting som Power point - slides, tidningsartiklar, mail och annat dylikt kan omfattas av det upphovsrättsliga skyddet, se exempelvis Högsta domstolens (HD)avgörande NJA 1998 s. 563. Det upphovsrättsliga skyddet består för övrigt av en förfoganderätt och en ideell rätt, se 2-3 §§ URL (se nedan).

Bedömningen i förevarande fall - Vad gäller?

Inledningsvis kan det konstateras att utgångspunkten för bedömningen av din motparts rätt att nyttja det som du har tagit fram (och därefter sålt) är innehållet i den aktuella överenskommelsen (avtalet). Utifrån din ärendebeskrivning är det av förklarliga skäl svårt att utläsa vad som egentligen har manifesterats i försäljningsavtalet, men gissningsvis bör du ändå vara berättigad till ersättning eftersom du uppger att endast Norden åsyftades vid avtalets ingående. Upphovsrätten består, vilket även påtalades ovan, av de s.k. ideella rättigheterna och de ekonomiska rättigheterna. Med de förra menas att upphovsmannen (du) alltid äger rätt att bli namngiven när ditt material framställs eller görs tillgängliga för allmänheten och dessa får inte heller användas på ett sätt som kränker ditt goda namn, se 3 § URL. De ekonomiska rättigheterna ger dig som upphovsman fri förfoganderätt över din produktion och de här rättigheterna kan även överlåtas på civilrättslig grund, exempelvis genom en sedvanlig försäljning (vilket verkar ha skett här), men däremot är de ideella rättigheterna inte överlåtbara, se 2 och 27 §§ URL. Om samtliga överlåtbara rättigheter skulle ha tillfallit din motpart genom avtalet kan det bli svårt för dig att agera och rikta fler ersättningsanspråk mot denne (eller rättare sagt det aktuella bolaget). Men om någonting annat eventuellt skulle ha avtalats behöver innehållet naturligtvis ingående granskas och tolkas för att därmed kunna utröna om du kan vidta några rättsliga åtgärder och/eller begära ytterligare ersättning.

Vilka åtgärder skulle kunna aktualiseras vid utebliven frivillig uppgörelse?

Civilrättsligt kan du i domstol och då genom en s.k. fullgörelsetalan yrka (begära) att svaranden (din motpart) förpliktas att ersätta den skada som intrånget har inneburit samt att betala för det ursprungliga arbetet, se 54 § URL. Det kan emellertid vara svårt att få full kompensation i den här typen av mål eftersom en rättighetshavare (du) måste kunna bevisa storleken av den påstådda intrångsskadan och precisera denna till ett visst belopp. Många gånger kan därför en s.k. förbudstalan istället vara ett mer fördelaktigt alternativ. På yrkande av upphovsmannen (du) får nämligen en domstol vid vite förbjuda den som vidtar eller medverkar till en åtgärd som innebär intrång eller annan överträdelse av upphovsrätten att fortsätta med åtgärden, vilket följer av 53 b § 1 st. URL. I normalfallet förenas förbud med hot om vite, vilket är en form av straffavgift som kan dömas ut om förbudet inte respekteras av den som har träffats av sanktionen. Ytterligare en fördel med en förbudstalan är att varken uppsåt eller oaktsamhet behöver bevisas utan domstolen prövar helt enkelt om det objektivt sett har skett ett upphovsrättsligt intrång. Förbud vid vite kan även meddelas interimistiskt, dvs.  tillfälligt och fram till dess att processen slutligen har avgjorts. Ett interimistiskt beslut förutsätter dock att du kan visa sannolika skäl för att motpartens agerande utgör ett intrång i din upphovsrätt och att det skäligen kan befaras att denne genom att fortsätta med intrånget minskar värdet av din ensamrätt till dina alster, se 53 b § 2 st. URL. Vidare måste du ofta (men inte alltid) kunna ställa säkerhet för den skada som kan tillfogas motparten ifall det efteråt skulle visa sig att du faktiskt var fel ute, se 53 b § 4 st. URL.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis är det som sagt och i skrivande ganska svårt att bedöma omfattningen av din motparts rättigheter avseende din produktion (ditt koncept). Det beror återigen helt och hållet på hur överenskommelsen ser ut innehållsmässigt. Notera dock att de ideella rättigheterna fortfarande inte kan överlåtas varför du som upphovsman alltid äger rätt att bli namngiven vid ett tillgängliggörande för allmänheten.

Notis: HD styr rättspraxis på straff- och civilrättens område och är den yttersta uttolkaren av nästintill all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare