Påföljd vid allvarlig psykisk störning och stöld

Hej. Jag är 45 år gammal. Jag är en kvinna. Jag stal parfym och läppstift från affären. totalkostnad - 700 kronor. Jag har ett psykiaterintyg som säger att jag har paranoia och självmordsrisk. i det ögonblicket insåg jag att de här sakerna tillhörde mig och stoppade dem i fickan och lämnade butiken. men vakten var i tidstoppa mig. måste jag betala böter?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att orsaka skada genom att olovligen ta egendom som tillhör annan med uppsåt att tillägna sig det kan göra sig skyldig till stöld (8 kap. 1 § brottsbalken). Är värdet av egendomen under 1 250 kronor anses detta normalt utgöra ringa stöld (tidigare kallat snatteri). För ringa stöld kan man dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. (8 kap. 2 § brottsbalken).

För att straffas för brott krävs att man har haft uppsåt till den brottsliga handlingen. För att avgöra detta görs en bedömning av domstolen. Denna är aningen för komplicerad för att redogöra för i detta sammanhang.

Värt att nämna är att det finns utrymme för att befrias från ansvar vid bland annat s.k. allvarlig psykisk störning. Både varaktig som tillfällig sådan kan leda till att man befrias från ansvar, sänkt straffvärde eller annan påföljd (se bl.a. 29 kap. 3, 30 kap. 6 samt 31 kap. 3 § brottsbalken). Detta kräver dock en djupgående bedömning i det enskilda fallet. Jag kan tyvärr inte svara med säkerhet hur utgången skulle bli i just ditt fall då jag inte har tillräcklig information.

Jag rekommenderar att du bokar tid med en av våra jurister för vidare hjälp i ditt ärende. Jag bifogar länk till bokning HÄR.

Jag önskar dig all lycka till.

Vänligen,

Erika JohanssonRådgivare