FrågaÖVRIGTÖvrigt14/12/2022

Polisens laga grund för genomsökande av fordon när jag påträffas med alkohol i handen invid mitt fordon

Hej! Får polisen söka igenom min parkerade A-traktor efter att dom hittat alkohol på mig och mina vänner utanför bilen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Lagar och regler

Finns av särskilda skäl risk att någon kommer göra sig skyldig till rattfylleri och det är nödvändigt att i fordonet söka efter egendom såsom alkohol, får polismannen genomsöka fordonet, se 24 a § andra stycket Polislagen samt 4 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Applicering på ditt fall

I ditt fall har polisen påträffat dig och din vän med alkohol på er. Av situationen finns därför särskilda skäl för att det finns risk att du kommer framföra fordonet i sådant tillstånd som gör att du begår brottet rattfylleri.

Slutsats

Jag gör därför bedömningen att polisens agerande av allt att döma har haft stöd i lagen och att polisen därför har rätt att söka igenom A-traktorn.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor. Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare