Prick i registret och böter som underårig

Hej jag är 14 år och gjorde något riktigt dumt. Jag och min kompis praoade på en butik, där så var de första dagen en man som vi trodde jobbade där som sa att vi fick ta vad vi ville. Vi fick även gratis mat av dom som jobbade där. En dag så tog vi varsin chokladbit från lagret eftersom vi tänkte det var okej eftersom den här mannen hade sagt det och dom som jobbade bjöd oss på mat. Dagen efter så vill våran arbetsgivare prata med oss och säger att vi har snattat och att dom ska skicka övervakningsinspelning till polisen och vår skola. Vi fick ju såklart panik och betalade för det direkt. Det blev ca 40kr. Vi bad om ursäkt 100 gånger för vi visste ju verkligen inte! vi skulle aldrig sno om vi visste att vi inte fick ta, men vi trodde ju att vi fick ta. Vi fick såklart sluta jobba där. Nu är vi jätte oroliga att vi inte ska kunna komma in på gymnasiet för att vi kommer kanske få prick i registret och böter? Jag mår jättedåligt även fast vi betalde och det var enligt oss ett missförstånd då vi verkligen inte visste att vi inte fick ta. Jag har prata med mina föräldrar. Skolan kommer ju typ slänga ut oss eller något och jag är rädd att jag aldrig kommer kunna söka jobb.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Prick i registret och böter som underårig?

Böter är en straffpåföljd. För att kunna dömas till en straffpåföljd krävs att rättssubjektet, dvs du och din kompis är straffmyndiga. Straffmyndighetsåldern inträder fr.o.m. att man har fyllt 15 år. Som 14 åring kan man därför inte dömas till straff. Istället är det socialtjänsten i den kommun man bor i som kan bestämma om påföljder. Att ni har snattat godis värt 40 kr, då ni dessutom har betalat tillbaka kostnaden för godiset är min åsikt att ni inte kommer få några påföljder av socialtjänsten. Särskilt då ni har en legitim ursäkt, att ni trodde att mannen som sa att ni fick godis jobbade där. Det är inte ovanligt att en arbetsgivare, där man praoar erbjuder olika förmåner som en gratis lunch eller liknande under arbetstiden. Däremot kan arbetsgivaren avsluta prao - tjänsten.

Vad gäller en "prick" i belastningsregistret bör man endast kunna få det för en brottspåföljd. Då ni inte är eller var straffmyndiga vid gärningstillfället är det ingenting ni behöver oroa er för.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänlig hälsning,

David AlmRådgivare