FrågaÖVRIGTÖvrigt25/07/2022

Registrering av traktor

Får en traktor som inte är registrerad men trafikförsäkrad framföras på en allmän väg?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag som kommer användas

Eftersom det gäller registrering av en traktor som är ett motordrivet fordon så gäller lag (2019:370) om fordons registrering och användning (1§ lag (2019:370) om fordons registrering och användning).

Vad gäller i ditt fall?

För att en traktor ska få användas ska den registreras i vägtrafikregistret (5§ 1st 1p lag (2019:370) om fordons registrering och användning)

Om du använder ett fordon som inte är registrerat så döms du till penningböter (23§ 1st Lag (2019:370) om fordons registrering och användning). Penningböter bestäms till lägst 200 kr och högst 4000 kr (25:1 BrB). Det kan även bli så att om användandet av fordonet utgör en väsentlig olägenhet kan en polisman hindra fortsatt färd, det vill säga att du inte får köra mer (26§ Lag (2019:370) om fordons registrering och användning). Detta ska enligt propositionen till lagen innebära att fordonet ska föras till en lämplig uppställningsplats (prop 2000/01:95).

Så svaret på din fråga är att du inte får framföra en trafikförsäkrad traktor som inte är registrerad.

Hur du registrerar

Du kan beställa ett registreringsbevis på Transportstyrelsens hemsida

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare