FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/12/2023

Schemalagd arbetstid varje helg

Hej jag undrar om en arbetsgivare har rätt att planera jobb varje helg (både lördag och söndag) för fastanställda hela året och kompensera med att ge ledigt två vardagar istället eller om man har rätt till ett vist antal helglediga dagar. Samt spelar det någon roll om de har kollektivavtal eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns i arbetstidslagen (1982:673).

En arbetsgivare har rätt att leda och fördela arbetet. Detta inkluderar de anställdas arbetstider och huruvida dessa ska arbeta under vardagar eller helger. Det finns dock regler om vila i arbetstidslagen 13 14§§ som måste beaktas vid schemaläggningen.

Det kan vara av betydelse om ni har ett kollektivavtal på arbetsplatsen, då de regler som finns där i så fall ska tillämpas istället för arbetstidslagen.

Som svar på din fråga finns det inte någon lagregel som säger att en arbetsgivare inte får schemalägga en person att arbeta varje helg. Däremot kan reglerna om vila och kollektivavtalet leda till att så inte får ske ändå.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare