Semesterersättning vid timanställning

Om man jobbar som timanställd på ett företag har man då rätt till en semesterersättning? Jag jobbar inte några exakta antal timmar utan jobbar när jag kan men jobbar varje vecka. Är det inte så att man som timanställd inte har rätt till en betald semester utan man får en semesterpott årsvis? Att tillägga så får jag det inte inkluderat i lönen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågan om semesterersättning behandlas i Semesterlagen som hu hittar https://lagen.nu/1977:480.

Som timanställd har du rätt till semesterersättning på 12 % av din lön, Semesterlagen 16 b§ och 28§. Detta som kompensation för att du inte tar ut någon betald semester. Denna kan arbetsgivaren betala ut en gång per år eller i samband med löneutbetalningarna varje månad. Det skall specificeras på lönespecifikationen vilken summa som är semesterersättning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare