Ska hyresgästen stå för fastighetsskatten?

Har varit och tittat på lokal för affärsverksamhet. När kostnader diskuterades fick jag hyra exkl moms. Helt okej. Sen sas det att fastighetsskatt tillkommer. Jag bara funderar om den biten verkligen ligger på mig som hyresgäst?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om statlig fastighetsskatt finner du i Lagen om statlig fastighetsskatt.

Enligt 1 § sägs det att skattskyldig till fastighetsskatt är den som vid ingången av kalenderåret är ägare till fastigheten eller enligt 1 kap. 5 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) ska anses som ägare.

Av denna paragraf kan alltså utläsas att du som hyresgäst inte är skyldig att betala fastighetsskatt, utan det är den som äger fastigheten som har att göra det. Däremot borde det inte vara något som hindrar din hyresvärd från att lägga på den statliga fastighetsskatten på din hyra, vilket innebär att det indirekt blir du som betalar den.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare