Skatt vid försäljning av (del av) ärvd fastighet

Hej vi är 3 syskon som idag har ärvt en fastighet. Efter bodelningen har vi 1/3 var av av en fastigheten. Nuläget är att en vill lösa ut de andra två, fastigheten är värderad till ca 300000. Skall vi då betala skatt på de 100000 när han löser ut oss eller räknas det fortfarande som arv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Enligt 44 kap. 21 § inkomstskattelagen (IL) träder du som arvtagare in i den tidigare ägarens skattemässiga situation. När du säljer din del beskattas den på samma vis som om det var du som hade anskaffat din del av fastigheten och inte arvlåtaren. Det är alltså inte fråga om någon arvsskatt, men då du säljer din del av fastigheten kan bli aktuellt med vinstskatt.

Sådan kapitalvinstbeskattning regleras med grundläggande bestämmelser i 44 kap. IL. Särskilda regler om försäljning av fastighet finns i 45 kap. IL. Enligt huvudregeln beräknas vinsten som försäljningspriset minus anskaffningskostnad och förbättringsutgifter (t.ex. reparationskostnader). Enligt 65 kap. 7 § IL beskattas sedan den vinsten med 30%.

I ditt fall beror det alltså på vad arvlåtaren en gång betalade för fastigheten. En tredjedel (din del) av den summan läggs ihop med en tredjedel av eventuella förbättringsutgifter. Den summan dras av från 100 000 och det som blir kvar ska beskattas med 30%.

Jag hoppas jag svarat på din fråga. Tveka inte om du vill att jag ska förtydliga, använd kommentarsfältet nedan.

Vänliga hälsningar,

Harry Westerman WoodRådgivare