FrågaÖVRIGTÖvrigt25/05/2022

Skoluppgift om arbetsintervju

Intervjun till tjänsten som ny kontorschef för 32-åriga J har gått perfekt, hon har alla kvalifikationer vad gäller utbildning och erfarenhet. Hon är den bästa kandidaten för jobbet bland 25 sökande och fem som har intervjuats. Du är fackligt ombud och är med på intervjun. Efteråt säger chefen till dig: ”Såg du hennes mage? Tror du att hon är gravid? Det skulle vara typiskt om vi anställer någon som försvinner på föräldraledighet i över ett år, nu när vi ska försöka bli marknadsledande här i stan.” Hur tänker du nu? Vad borde chefen göra? Vad borde han/hon inte göra? Varför? Vad blir din roll som företrädare för facket? Vad är rätt agerande ur ett samhällsperspektiv och ur ett privatjuridiskt? Varför? Krockar några av dessa principer eller regler? Hur då? Vilka måste följas och varför? Hur följer dessa regler de etiska normer som finns i samhället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga har den typiska karaktären av en skoluppgift och vi på Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter. Du är dock välkommen att använda vår sökfunktion för att söka efter liknande frågor som vi tidigare besvarat.

Vänligen,

Noa ShasavarRådgivare