Slippa inkomstskatt och stämpelskatt om man säljer fastighet under taxeringspriset?

Hej

Vi är två som fått en sommarstuga i gåva av våra föräldrar.

Nu vill in bror att jag löser ut honom men att vi behåller stugan inom släkten.

Jag har hört att om man säljer för 85% av taxeringsvärdet räknas det som gåva och då slipper man skatt och stämpelavgift.

Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på lawline.

Din fråga om stämpelskatt:
Ja det är sant att man slipper stämpelskatt om man säljer för MINDRE än 85 % av taxeringsvärdet.

Som du ser i Lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter § 4 så omfattas inte gåvor av stämpelskatt egentligen.
Det finns dock ett undantag i 5 § som säger att om man säljer för över 85 % av marknadsvärdet så ska stämpelskatt ändå utgå.
Detta är såklart till viss del en skyddslagstiftning som syftar till att man inte ska kunna sälja en fastighet för 99 % av marknadsvärdet och slippa stämpelskatt eftersom då alla skulle göra det.
Därför borde du sälja den till ett lägre pris.

Eventuellt så kan dock en expeditionsavgift på 850 kr utgå vid gåva för ändring av lagfart. Men det är ju klart lägre än stämpelskatten kan antas vara som är 15 kr per 1000 kr försäljningspris. Du kan läsa mer om det här.

Din fråga om skatt på försäljningen:
Det är sant att man slipper skatt om försäljningen sker till ett lägre pris än taxeringspriset.

När det gäller försäljning av fastigheter så tillämpas en princip (huvudsaklighetsprincipen) som gör att fastigheten betraktas helt som gåva om ersättningen understiger taxeringsvärdet. I det här fallet om du säljer för exempelvis 80 % av taxeringsvärdet på din halva av fastigheten så kommer det anses vara en gåva.
Eftersom det blir en gåva så beskattas varken din bror eller du när du säljer till din bror. Skatten skjuts nämligen upp till nästa gång din bror säljer fastigheten.

Om du vill läsa mer om gåva och huvudsaklighetsprincipen så skriver skatteverket mer om det här.

Blir det aldrig någon skatt då? Varför gör inte alla såhär?
Jodå, det kommer bli skatt som din bror får betala, men den skjuts upp till framtiden...

Detta innebär alltså att när din bror i framtiden säljer fastigheten så kommer hans anskaffningsvärde för fastigheten att vara det som era föräldrar köpte den för. När man ger bort en fastighet som gåva så överlåter man även en skatteskuld som ligger i fastigheten. (Det låter värre än vad det är eftersom den som får gåvan alltid har fått ett annat värdeföremål också, man kan alltså inte få en skuld som är så stor att man går minus på gåvan...)

Som du förstår så går det alltså inte att på det här viset undvika skatten utan förr eller senare kommer någon att behöva betala den.

Mitt råd:
Sälj din del av fastigheten till ett pris runt 80 % av taxeringsvärdet för den delen för att undvika beskattningen nu. Din bror kommer dock som nämnt tidigare att behöva betala skatten som inte betalas nu vid ett senare tillfälle istället. Slippa undan den helt gör man bara om man fortsätter att ge bort den...

Hoppas du är nöjd med svaret på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare