Stämningsansökan - skadestånd

Hej, jag satt och käkade middag med min syster på en restaurang i Göteborg, då det helt plötsligt kommer en kruka fallande från 6e våningen och träffar mitt vänstra nyckelben/Axel, den snuddade mitt huvud och krossades mot axeln. Hur ska jag gå vidare om jag vill stämma den som bor där och restaurangen?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Din stämningsansökan ska innehålla ett tydligt yrkande om vad du vill uppnå med din stämning (jfr. 13 kap. 4 § Rättegångsbalken). I detta fall skulle det kunna vara "kärande yrkar att domstolen förpliktar svaranden att betala....". Du ska alltså kort skriva vad du vill att domstolen ska meddela för dom.

Du bör även ange sakomständigheter, dvs. en beskrivning av händelseförloppet som är relevant för ditt yrkande. Du kan även bifoga övrig bevisning som styrker ditt yrkande. Det kan vara vittnen, bilder, fakturor etc. Det kan vara bra att fotografera skadan och du skulle även be din syster vittna om händelsen om ni vill det. Viktigt att komma ihåg är att det är du som har bevisbördan eftersom det är du som påstår att din skada beror på deras oaktsamhet (om det är det du vill komma fram till). När du är klar med stämningsansökan, ska den in till tingsrätten (oftast den domstol som svaranden har hemvist, 10 kap 1 § Rättegångsbalken).

Du kan klicka här för att komma till domstolens hemsida där du kan ladda ned och fylla i stämningsansökan. Om något är otydligt eller om du behöver vidare hjälp, skulle jag rekommendera att du kontaktar juristbyrån på Lawline (här) så vi kan hjälpa dig att upprätta stämningsansökan.

Hoppas du fått svar på din fråga och att allt löser sig!

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare