FrågaÖVRIGTÖvrigt28/12/2023

Tillämpas Handelsbalken och Byggningabalken från 1734 års lag?

Tillämpas faktiskt byggningabalken och Handelsbalken från 1734 års lag? När man läser de delar av lagarna som är kvar känns mycket utgånget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall Handelsbalken och Byggningabalken från 1734 års lag fortfarande är tillämpliga i Sverige.

De båda balkarna är faktiska de enda balkarna av de nio från 1734 års lag som fortfarande gäller i Sverige. Dock är de kraftigt reviderade, det vill säga många paragrafer och även kapitel har upphävts genom andra lagar och förordningar. Handelsbalken har i praktiken till stor del ersatts av bland annat köplagen, avtalslagen och skuldebrevslagen, varför det kan diskuteras vilken praktiskt betydelse balken har i det nuvarande samhället. I Sveriges rikes lag som alltjämt används av jurister idag, är handelsbalken en del av lagboken där köplagen, avtalslagen och skuldebrevslagen samlats.

Liknande är det för byggningabalken, där balken till stor del har ersatts av lagar som exempelvis jaktlagen, plan- och bygglagen och skadeståndslagen. Här kan också diskuteras vilken praktisk betydelse balken har, men den är fortfarande gällande i Sverige. Min uppfattning är dock att de här balkarna används i undantagsfall eftersom de berör situationer som möjligtvis inte sker så ofta och isåfall regleras till största del av de lagar som senare tillkommit.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Cornelia NilssonRådgivare