FrågaÖVRIGTÖvrigt05/12/2023

Tolkning av begrepp i lagstiftningen

Jag har en fundering vad gäller juridiska betydelser av vissa begrepp som nämns i lagstiftning. Exempelvis begreppet 'sjukdom' som nämns i 1 Kap 4 § FB. Vad är det egentligen avgör vart gränserna för eller inom vilka ramar som begreppet 'sjukdom' bör definieras? Vart kan sådan information finnas? Berör detta propositioner som regeringen tar fram på något sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag använde mig av föräldrabalken (FB) och rättsfallen NJA 2018 s.825 och NJA 2022 s.623 för att svara på din fråga.

Eftersom inte 1 kap. 4§ FB inkluderar begreppet sjukdom kommer jag svara generellt på frågorna men kommer inte beröra just det lagrum som du frågar om.

Specifika begrepp eller villkor som ska uppfyllas i en lagtext kallas för rekvisit (åklagarmyndigheten). Begreppet sjukdom är ett rekvisit i en lagtext. För att bedöma exakt vad ett rekvisit innebär kan man använda sig av många olika källor, det kan vara förarbeten, praxis eller doktrin till exempel. Förarbeten kan innehålla förklaringar till varför vissa begrepp används i lagtexten och hur de ska tolkas. En proposition är en typ av förarbete. Praxis är mål som är beslutade av domstolarna. Högsta Domstolens avgöranden har speciellt värde. Om domstolen har avgjort ett mål där det begreppet man letar efter avgörs är det mycket bra vägledning. Doktrin är arbeten inom juridiska områden till exempel litteratur. Om man undrar hur ett visst rekvisit eller begrepp i lagen ska tolkas är ett bra ställe att börja leta på de källor som nämnts ovan. (lagen.nu)

Om det var begreppet sjukdom i 11 kap 4§ FB som du menade kommer här en kortare kommentar om dess innebörd hämtad ur praxis.

Godmanskap används när den enskildes förmåga att ta initiativ eller fatta beslut är nedsatt så att personen inte kan sköta sina juridiska, ekonomiska eller personliga angelägenheter (NJA 2018 s.825). Den nedsatta förmågan ska bero på sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande (NJA 2022 s. 623). Sjukdomen ska alltså påverka den enskildes förmåga att fatta beslut och ta initiativ.

Om du vill ha ytterligare förklaring kring speciellt begreppet sjukdom är du mycket välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Nora ErikssonRådgivare