FrågaÖVRIGTÖvrigt24/05/2022

Utgör det diskriminering att särbehandla kvinnor på gym?

Är "tjejgym" och "tjejavdelning" på gym diskriminering? Det kommer fler och fler gym nu som antingen 1. enbart är för kvinnor eller 2. där en del utgör "allmän del" där alla får träna och en del (ofta ett specifikt rum som kräver nyckelkort/dyl) dit enbart kvinnor har tillgång. I exempel 2 så har alltså kvinnor, för samma pris, tillgång till två utrymmen, medans män enbart har tillgång till ett. Min fråga är om det inte är diskriminering att utforma verksamheter på dessa sätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det kan anses utgöra diskriminering att tillhandahålla kvinnliga medlemmar på ett gym mer förmånliga tjänster till samma pris som män behöver betala för en väsentligen mindre förmånliga villkor.

Diskriminering avseende bland annat varor och tjänster är förbjudet enligt 2 kap 12 § diskrimineringslagen (DiskL). För att diskriminering ska anses föreligga krävs också att det finns en diskrimineringsgrund. I detta fall är diskrimineringsgrunden direkt diskriminering baserat på kön, vilket är tämligen uppenbart med tanke på att män missgynnas på grund av deras kön (1 kap 4 § första stycket första punkten och 1 kap 5 § första stycket första punkten DiskL). Således föreligger diskriminering i strikt mening, men det finns undantag i detta fall. Enligt 2 kap 12 a § första stycket DiskL så kan man bortse från diskriminering för tjänster om det är till fördel för kvinnor, förutsatt att syftet är berättigat, samt att åtgärderna är lämpliga och nödvändiga. Således behöver en avvägning göras utifrån det enskilda fallet. De intressen som då ska ställas mot varandra är likabehandlingsprincipen (dvs att undvika diskriminering) kontra de andra intressena. Avsteg från likabehandlingsprincipen ska genomföras med restriktivitet, det vill säga att likabehandlingen väger väldigt tungt.

Sammanfattningsvis kan sägas att det beror på om värdena bakom särbehandlingen är tillräckligt motiverad. Min spontana reaktion är att verksamheten troligen skulle anses diskriminerande, vilket hade inneburit att villkoren var olagliga. Likabehandlingsprincipen väger tungt, som sagt.

Diskrimineringar behandlas bland annat av Diskrimineringsombudsmannen (DO), vilket är en myndighet som tar emot anmälningar från allmänheten. Om du vill kan du göra en anmälan där så är det fritt fram.

Vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare