Utgör snatteridom hinder för att arbeta med barn och unga?

hej! Jag åkte dit för snatteri för två år sen, jag snodde en väska för 250 kr. Jag är 21 år nu och vill jobba på en förskola eller äldreboende och undrar om detta kommer finnas med i utdraget från belastningsregistret när jag söker jobbet??

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Lagstiftningen om registerkontroll syftar till att stärka barns och ungas skydd mot sexuella och andra grova brott.

Det registerutdrag som krävs när man söker anställning inom skolväsendet eller för arbete med unga visar om en person blivit dömd för vissa allvarliga brott, i regel under de senaste tio åren. Utdraget begränsas till uppgifter om sexualbrott och barnpornografibrott samt mord, dråp, grov misshandel, människorov och grovt rån. Med andra ord brott som innebär mycket allvarliga kränkningar av andra människor, och det inbegriper inte snatteri.

Vad gäller äldreboendet så har polisen ingen särskild blankett för det ändamålet. Jag rekommenderar dig att kontakta polismyndigheten så kan de ge dig information om exakt vad som kommer att framgå i registerutdraget.

Lycka till med jobbsökandet!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare