FrågaEKONOMIÖvrigt26/01/2024

UUU

Hej! Om man som företaget (aktivt företag i ca 1,5 årstid) har tagit ut svarta pengar på sidan för att betala några få anställda, vad kan straffet bli? När ligger man i risk för fängelse? Hur hårda är Skatteverket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är brottsbalken (BrB) och bokföringslagen (BFL).

I 11 kap. 5 § 1 st. BrB sägs att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter bokföringsskyldighet enligt bokföringslagen genom att underlåta att bokföra affärshändelser eller bevara räkenskapsinformation eller genom att lämna oriktiga uppgifter i bokföringen eller på annat sätt, döms, om rörelsens förlopp, ekonomiska resultat eller ställning till följd härav inte kan i huvudsak bedömas med ledning av bokföringen, för bokföringsbrott till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. I bestämmelsens andra stycke regleras grovt brott.

Straffansvaret aktualiseras för den som är bokföringsskyldig och vilka som är bokföringsskyldiga följer av bokföringslagen. Vidare innebär bokföringsskyldigheten, enligt 4 kap. 1 § BFL, en skyldighet att löpande bokföra alla affärshändelser enligt bestämmelserna i 5 kap.1-5 §§, att se till att det finns verifikationer enligt 5 kap.6-9 §§ för alla bokföringsposter samt systemdokumentation och behandlingshistorik enligt 5 kap. 11 §, att bevara all räkenskapsinformation och sådan utrustning och sådana system som behövs för att presentera räkenskapsinformationen i den form som anges i 7 kap. 1 § 1, upprätta en balansräkning enligt 3 §, och avsluta den löpande bokföringen enligt bestämmelserna i 6 kap. Av Högsta domstolens (HD) praxis framgår att ansvaret kan drabba både den som är legal och/eller faktisk ställföreträdare för en juridisk person, exempelvis ett aktiebolag, se rättsfallet NJA 2017 s. 690.

Exakt vilken roll du har i den aktuella verksamheten är för mig ovisst, men utifrån din ärendebeskrivning verkar du vara någon slags ställföreträdare för verksamheten, vilket gissningsvis är ett bolag. Såvitt jag kan bedöma har du därför burit ansvaret för bokföringen och i förevarande fall torde det handla om underlåtenhet att bokföra affärshändelser (lönerna). Transaktionerna anses för övrigt utgöra affärshändelser i juridisk-teknisk mening. I 1 kap. 2 § 1 st. 7 p. BFL sägs nämligen att med affärshändelse avses alla förändringar i storleken och sammansättningen av ett företags förmögenhet som beror på företagets ekonomiska relationer med omvärlden, såsom in- och utbetalningar, uppkomna fordringar och skulder samt egna tillskott till och uttag ur verksamheten av pengar, varor eller annat.

Notera dock att enstaka felaktigheter och/eller försummelser i regel inte brukar träffas av bestämmelsen i 11 kap. 5 § BrB. Exakt vad som har missats känner jag i och för dig inte till, men givet den information som du har lämnat till oss tolkar jag den nu uppkomna situationen som att det rör sig om fler än endast ett fåtal felaktigheter. Vidare anges i 1 kap. 2 § 1 st. BrB att en gärning ska, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen (avsiktligen), vilket i klartext innebär att förövaren måste befunnit sig i ett medvetet tillstånd. Emellertid framgår av 11 kap. 5 § 1 st. BrB att oaktsamhet (vårdslöshet, slarv) även kan utlösa ansvar för bokföringsbrott. Detta är alltså ett brott som är kriminaliserat på oaktsamhetsstadiet.

I just det här fallet talar omständigheterna för att uppsåtsprövningen inte torde bli särskilt problematisk. Du har trots allt varit fullt medveten om vad du har gjort. När det gäller din fråga om risken för fängelse är det svårt för mig att kunna göra en adekvat bedömning. Det beror helt och hållet på vilket tillvägagångssätt det rör sig om, vilka belopp, omfattning på (frekvensen av) de svarta löneutbetalningarna och annat dylikt. Men klart är i vart fall att det föreligger en risk för fängelse vid bokföringsbrott. Sist men inte minst kan sägas att det inte Skatteverket som bestämmer huruvida brott är begånget eller inte. Det ankommer i slutändan på en domstol att göra och i det här fallet en tingsrätt som första instans.

Notis: HD styr rättspraxis på straff- och civilrättens område samt i vissa offentligrättsliga ärenden och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare