FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/03/2022

Vad är skillnaden mellan en arbetstagare och en uppdragstagare?

Hej! Vad är skillnaden mellan en arbetstagare och en uppdragstagare?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Definitioner
Varken arbetstagare eller uppdragstagare är begrepp som är klart definierade i lag, vilket innebär att en helhetsbedömning måste göras i varje enskilt fall. Vad som dock är fastställt är att en arbetstagare är en fysisk person som utför arbete för annan under dennes ledning, mot ersättning. Arbetstagaren har alltså ingen bestämmanderätt, utan bestämmanderätten tillfaller arbetsgivaren.

En uppdragstagare är också en person som utför arbete för annan mot ersättning. Däremot, till skillnad från en arbetstagare, sker inte arbetet under ledning av en uppdragsgivare. Uppdragstagaren bestämmer således själv när, var och hur ett arbete ska genomföras. En annan skillnad är att såväl fysiska som juridiska personer kan vara uppdragstagare (jfr med arbetstagare som måste vara en fysisk person).

Vad har det för betydelse?
Huruvida en person anses vara arbetstagare eller uppdragsgivare har betydelse i praktiken när det gäller lagval. I Sverige har arbetstagare rättigheter och skydd i exempelvis lagen om anställningsskydd (LAS) och semesterlagen. Detta är exempel på skyddslagstiftning, och gäller alltså till förmån för arbetstagare. Många av de arbetsrättsliga lagarna är tvingande, de blir alltså tillämpliga oavsett vad som står i ett anställningsavtal. När det istället gäller uppdragstagare finns ingen motsvarande skyddslagstiftning, utan det är uppdragsavtalet som reglerar förhållandet mellan parterna.

Exempel på skillnader är att det för uppsägning av en arbetstagare krävs att det föreligger saklig grund (exempelvis arbetsbrist eller personliga skäl), medans när det gäller uppsägning av uppdragstagare inte finns något sådant krav. En annan skillnad är att en anställd som arbetstagare har rätt till betalda semesterdagar, vilket inte en uppdragstagare har.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa JonssonRådgivare